به اسم نمک، هجومی دیگر به محیط‌زیست ایران - یاشار سهندی

به اسم نمک، هجومی دیگر به محیط‌زیست ایران – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

نمونه جمهوری اسلامی بیانگر گندیدگی کامل نظام سرمایه‌داری است. در شبکه‌های اجتماعی فیلمی منتشر شده که حکایت از هجوم گسترده ماشین‌آلات سنگین به کف دریاچه خشک شده ارومیه برای بارگیری “گران‌ترین فلز روی کره زمین، لتیوم” دارد و گویا مقصد آن چین است.

به روایت خبرگزاری‌های حکومتی، این ماده “به دلیل ارزش و اهمیت بالای این فلز در تولید باتری برای صنایع مختلف الکترونیکی از جمله خودروهای برقی، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه، پنل‌های خورشیدی و لوازم جانبی و همچنین برای اهداف ذخیره‌سازی انرژی به منزله جواهری در تاج است.” شایع شده که خشک‌شدن دریاچه ارومیه برای دستیابی به این “فلز گران‌بها” عمدی بوده است.

کاربه‌دستان غارتگر جمهوری اسلامی تکذیب کردند و فرمودند: “به استحضار مردم عزیز کشورمان می‌رسانم، طبق روال سال‌های گذشته از بستر دریاچه ارومیه برداشت نمک خشک با مجوز سازمان صنعت معدن و تجارت و موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست و با نظارت مستمر انجام می‌شود! ” تکذیبیه این غارتگران را ما مردم حق داریم اصلاً باور نکنیم. کاربه‌دستان ریزودرشت این حکومت از هر جا و هر چیزی که بشود به پول تبدیل کرد کوتاهی نمی‌کنند. نمونه‌اش خشک‌کردن تالاب هورالعظیم در خوزستان به‌خاطر استخراج نفت است که محیط‌زیست جنوب ایران را دچار آشفتگی زیادی کرده که کمترین آن هجوم ریزگردها است.

نمونه دیگر: به بهانه تحریم، تمامی نیروگاه‌های تولید برق مازوت می‌سوزانند و سراسر ایران را آلوده ساخته‌اند. یکی از “کارشناسان هواشناسی” حکومت در یک برنامه صبحگاهی رادیو گفت: “ما اگر اسم مراکز استان‌ها را نام می‌بریم که دچار آلودگی شدید هستند تنها به‌خاطر این است که شاخص هستند و گر نه گاها شهرهای کوچک‌تر استان‌ها شدت آلودگی‌شان بیشتر است.”

به یغما بردن محیط‌زیست در ایران از سوی جمهوری اسلامی مانند هر تبهکاری دیگر این حکومت حدوحصر ندارد. باید خبر به یغما بردن لتیوم از کف دریاچه ارومیه را جدی گرفت پیش از آنکه فاجعه دیگری بر ما مردم تحمیل کنند. باید علیه این هجوم وحشیانه به محیط‌زیست اعتراض کرد. مانند نمونه ساخت کارخانه پتروشیمی در میان‌کاله مازندران که اعتراضات وسیع مانع در مقابل این پروژه تبهکارانه ایجاد کرد. در پوشش برداشت نمک خشک هجوم دیگری علیه محیط‌زیست سازمان داده‌اند. یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی را باید به محاکمه کشید همین اقدامات آگاهانه و عمدی این حکومت در نابودی محیط‌زیست ایران و به خطر انداختن نفس زندگی برای میلیون‌ها انسان است.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *