بازی حکومت اسلامی با آتش - کاظم نیکخواه

بازی حکومت اسلامی با آتش – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز گذشته ۸ بهمن سه سرباز آمریکائی در منطقه مرزی اردن و سوریه با یک حمله پهپادی کشته شدند. این حمله نزدیک مرز سوریه  به پایگاه آمریکائی “برج ۲۲” صورت گرفت و مقامات آمریکائی آنرا به نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی منتسب میکنند. ۳۴ نفر نیز در این حمله زخمی شدند.

حمله به یک پایگاه آمریکائی در منطقه ای که در حالت جنگی نیست، خشم وسیعی را در آمریکا دامن زده و مقامات مختلف آمریکائی از حملات انتقامی سخت علیه حکومت اسلامی سخن میگویند. چند چهره سرشناس حزب جمهوری‌خواه و حزب دموکرات خواستار اقدام قاطع دولت علیه حکومت اسلامی شدند.

نمایندگی دائمی حکومت اسلامی در سازمان ملل متحد فورا اعلام کرد که جمهوری اسلامی “هیچ ارتباطی” با حملات صورت گرفته به نیروهای آمریکا ندارد و آن را نتیجه “درگیری میان ارتش ایالات متحده آمریکا و گروه‌های مقاومت در منطقه” توصیف کرده است.

این موضعگیری اما کمکی به حکومت نکرده و در سطح بین المللی در اینکه این حملات با توافق سران حکومت اسلامی صورت گرفته هیچ تردیدی وجود ندارد. جمهوری اسلامی زیر این فشار است که در برابر حملات خرد کننده اسرائیل به حماس، کاری بکند اما جرات درگیری مستقیم با ارتش اسرائیل را که میدانند فورا با حملات متقابل جواب خواهد داد، ندارد. به همین دلیل با حمله نیروهای نیابتی اش به پایگاه آمریکا، تلاش دارد دولت آمریکا را بعنوان یک عامل فشار بر اسرائیل زیر فشار قرار دهد. چرا که معتقد است آمریکا سیاست وارد شدن به درگیری نظامی در منطقه را دنبال نمیکند.

اما این تلاشها و بحران سازیهای قبل از آن، بازی حکومت با آتش است. چهار سال پیش در سال ۲۰۲۰ هم با همین محاسبات عملیات ایذایی متعددی علیه نیروهای آمریکائی انجام دادند و نهایتا ارتش آمریکا به دستور ترامپ که او هم رسما سیاست عدم درگیری در خارج را دنبال میکرد، ضربه ای بسیار مهلک به قلب حکومت زد و بالاترین مقام سیاسی- نظامی شان، قاسم سلیمانی و همراهانش را با موشک نابود کرد.

اینکه اکنون دولت بایدن چه انتخابهایی در پیش دارد و چه خواهد کرد روشن نیست. اما نمیتواند در برابر آن و کل وضعیتی که حکومت ایجاد کرده ساکت بماند.

در هرحال حکومت اسلامی بطور قطع دارد با آتش بازی میکند. آتشی که فی الحال حکومت را در دنیا منزوی تر نموده و در ادمه خود میتواند حتی آنرا با خطر نابودی مواجه کند و در عین حال منطقه را با جنگ و نا امنی بیشتر مواجه نماید.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *