جمهورى اسلامى و پديده "زشت" سقط جنين - سینا پدرام

جمهورى اسلامى و پدیده “زشت” سقط جنین – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش ایسنا ابراهیم رئیسی در ششمین جلسه ستاد ملی جمعیت، “اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت را از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر برشمرد. وى در ادامه مقابله جدی و بدون مسامحه با “پدیده زشت سقط جنین” را از جمله راهکارهای موثر در جلوگیری از کاهش رشد جمعیت عنوان کرد.”

معضل سقط جنین در سطوح مختلف یکى از موضوعات مورد جدال در قرن گذشته و قرنٍ حاضر بوده است که جنبشهاى فکرى و اجتماعى و احزاب سیاسی پا به پاى پیشرفتهاى علم پزشکى و درمانى، سعى در جوابگویى به آن را داشته اند.

حکومتهاى مختلف از جمله در کشورهاى مذهبى کاتولیک و کشورهاى اسلامى، دکترین و دید مذهب به مقوله انسان و  دخالت انسان در معیشت و خواست الهى را به عنوان پایه ایدىًولوژبک قوانین ممنوعیت سقط جنین قرار میدهند. واقعیت اما نه در توجیهات مذهبى و آسمانى بلکه در منفعتهای سیاسى و اقتصادى است که در پشت سر این توجیهات پنهان هستند.

در مورد خاص ایران ممنوعیت سقط جنین، سیاست رشد جمعیت، عدم حق استفاده از روشهاى ضد باردارى مانند وازکتومی و توبکتومی، سیاست ممنوعیت غربالگرى، ممنوعیت داروهاى مربوطه و غیره نه تنها کنترل نیمى از جامعه، یعنی زنان، محسوب میشود بلکه تاثیرات منفى بسیار بر خانواده‌های کارگرى، و همه خانواده هایى که تحت فشار اقتصادى شدید زندگى میکنند، می گذارد.

افزایش بیماریهاى مقاربتى، تاثیرات جسمى و روحى منفى دوران باردارى بر ماداران، بارداریها و زایمانهاى ناخواسته، افزایش معلولیت که به بیش هزاران نوزاد در سال بالغ میشود و کنترل جسمى زنان و مردان از جمله عواقب سیاستهاى ضد زنانه رژیم اسلامى در ایران است. از سوى دیگر بالا رفتن مرگ از نتایج این سیاستهاست.

فقر و فشارهاى مالى وعدم تامین اقتصادى اجتماعى از دلایل عمده انتخاب سقط جنین قلمداد میشود. دلایلى که موجد واقعى آنان چیزى نیست جز پدیده زشت رژیم اسلامى. جواب واقعى براى معضل سقط جنین و از جمله جوان سازى جامعه بالا بردن رفاهیات جامعه است. بزرگترین فاکتور وجودى فقر و فاقه در ایران هنوز در قدرت است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *