از قطع انگشتان تا آزادی غارتگر - یاشار سهندی

از قطع انگشتان تا آزادی غارتگر – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، خبر داده که “صدق” بابک زنجانی، یک غارتگر پرورش‌یافته در دامان حکومت، بر قوه قضائیه حکومت معلوم شده و همه اموالی که چپاول کرده “مسترد” شده. این رئیس جانیان با عنوان قاضی، تأکید کرد: “با احتساب اموالی که قبلاً مسترد شده، اضافه هم خواهیم آورد! ” اینکه چه مقدار مسترد شده مسکوت مانده؛ اما با حساب و کتاب روزنامه حکومتی اعتماد “با قیمت دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومان سال ۱۳۹۲، رقم بدهی زنجانی حدود ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌شد و با دلار بیش از ۵۰ هزارتومانی امروز، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.” بابک زنجانی که قبل از “فساد چای دبش” مقاوم اول “فساد” را از آن خودکرده بود، در دادگاه‌های جمهوری اسلامی محکوم‌به‌اعدام شده بود.

در طی یک سال گذشته حکم قطع عضو حداقل چهار نفر از مردمان نگون‌بخت متهم به دزدی اجرا و انگشتان دستانشان قطع شده است. پرونده‌ای که محکوم آن متهم به دزدی ۵ رأس گوسفند بوده و تمام مدت هم فریاد می‌زده این کار را نکرده، بیشتر از همه بر سر زبان‌ها افتاد. بنا بر برخی اخبار، ده‌ها نفر در معرض این حکم غیرانسانی قرار دارند.

به متهم به دزدی و اختلاس، چون “خدمات” زیادی به حکومت اسلامی داشته، فرصت داده‌اند “صدق” خود را ثابت کند؛ اما به متهم به دزدی ۵ رأس گوسفند که مدام تأکید داشته کار من نبوده حتی فرصت نمی‌دهند ۵ رأس گوسفند تهیه کند و خدمت ایشان تقدیم کند. مورد دیگر، صدور حکم اعدام در سال ۱۳۹۱ برای کسی که به همراه دوست خود برای تهیه داروی مادرش با قمه “زورگیری” کرده بود و اجرای بلافاصله آن بود. گفته شده کسی که مورد حمله واقع شده بود با شنیدن صدور حکم اعدام از شکایت خود صرف‌نظر کرده بود.

بابک زنجانی چندان هم در زندان نمانده، چرا که دوستانش از سرکوبگران به نام سال ۸۸ بوده‌اند و ظاهراً او راه و چاه دورزدن تحریم‌ها را هم بلد است و به دلایل دیگری که ما نمی‌دانیم، به‌زودی آزاد می‌شود. اما متهمی نگون‌بخت و از مردم عادی به‌سرعت به قتل می‌رسد یا قطع عضو می‌شود. دزدی برای تهیه یک نیاز ابتدایی و مجازات غیرانسانی آن در مقابل غارت ثروت مردم و مشمول “عدل و رأفت اسلامی” شدن تنها در شرایطی ممکن است که نابرابری اساس نظام حاکم باشد. جمهوری اسلامی متکامل‌ترین شکل چنین نظامی است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *