تورم و راه‌حل آن - سینا پدرام

تورم و راه‌حل آن – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در ماه بهمن ۱۴۰۲ را ۴۲,۵ درصد اعلام کرد. بیشتر کارشناسان روند افزایشی نرخ تورم در سال آینده را پیش‌بینی کرده‌اند. باتوجه‌به نرخ تورم و درعین‌حال نرخ خط فقر که در تهران به ۳۰ میلیون و در شهرستان‌ها به ۲۴ میلیون بالغ می‌شود، دو فرد شاغل هم قادر نیستند که از پس هزینه‌های زندگی بربیایند.

آمارهای این مرکز نشان می‌دهد که خانوارها در عرض سال ۱۴۰۲ به طور میانگین ۳۵ درصد بیشتر از ۱۴۰۱ برای خرید کالاها و خدمات مشابه هزینه کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر نیز دولت اعلام کرده است که سال آینده فقط ۱۸ درصد به حقوق کارمندان و بازنشستگان اضافه خواهد کرد که باتوجه‌به نرخ تورم نتیجه‌ای جز فقر مضاعف و به خط فقر رانده‌شدن میلیون‌ها نفر بیشتر نخواهد داشت. سطح حقوق کارگران نیز یک موضوع مجادله طبقاتی است که هر ساله شدت و حدت بیشتری گرفته است.

لیست عواقب تورم بالا بسیار بالابلند است. بیخانمانی، فقر و فلاکت، فشارهای مادی و روحی بر کودکان، بالارفتن بیماری‌های جسمی و روحی، افزایش خودکشی، افزایش تعداد کودکان کار و ده‌ها مشکلات خانوادگی دیگر از زمره نتایجی است که باید هر روزه شاهد آن باشیم.

تورم در این رژیم یه عنوان یک منبع درآمد مضاعف که از جیب و سفره مردم به یغما می‌رود، به شمار می‌آید. چاپ اسکناس‌های بدون پشتوانه که با هدف پر کردن بودجه دولت توسط به‌اصطلاح بانک مرکزی انجام می‌گیرد، عامل اساسی تورمی است که ما شاهد آن هستیم.

از انقلاب مشروطیت تا کنون جامعه ایران مطالبات رفاهی و سیاسی را دنبال کرده‌اند که هنوز جواب نگرفته است. انقلاب مشروطیت ایران را وارد جهان مدرن کرد. سلطنت پهلوی جواب سرمایه‌دارانه به این انقلاب بود. جوابی که با انقلاب ۵۷ به چالش کشیده شد.

رژیم اسلامی با سرکوب انقلاب ۵۷ درصدد بود که تمامی این مطالبات به همراه جهان مدرنی که به وجود آمده بود را به قهقرا بکشد. چهل و پنج سال مبارزه این مردم نشان داد که این هدف نامقدس نمی‌توانست به جایی برسد.

واقعیت این است که هیچ راه‌حل سرمایه‌دارانه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی در ایران وجود ندارد. اقتصاد سرمایه‌داری در ایران نتیجه‌ای جز ریاضت اقتصادی و این وضعیت وخیم که شاهدش هستیم، به وجود نخواهد آورد. پاسخ سوسیالیستی و رفاهی تنها آلترناتیوی است که این مطالبات تاریخی را می‌تواند به بار بنشاند.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *