مشکلات معیشتى، مسائل جانبى و قوای سه‌گانه!- جلیل جلیلى

مندرج در ژورنال شماره ۴۰۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار خامنه ای در روزنامه صبح ‌نو نوشت: “امروز اقتصاد و مشکلات معیشتی، در رأس مسائل کشور است و همه به خصوص قوای سه‌گانه، رسانه‌ها، جریان‌های سیاسی و دیگر‌انی که می‌توانند اثرگذار باشند، باید از سویی بر این مسأله متمرکز شوند و همه بضاعت فکری و عملی خود را به میدان بیاورند و از سوی دیگر مراقب باشند مسائل جانبی و دست چندم، جایگزین این اولویت نشود.”

از آنجا که این “دفتر” یکى از نهادهاى وابسته به خامنه اى است، سخنان مهدى فضائلى میتواند بعنوان دستورالعمل بالاترین مقامات و مراجع حکومتى براى مقابله با اوضاع جارى قلمداد شود. ایشان مسئله حجاب را “جانبى و دست چندم” دانسته، بر “حرام شرعى و سیاسى” بودن آن تاکید کرده و از “قوای سه‌گانه” خواسته است “همه بضاعت فکری و عملی خود را به میدان بیاورند.” یعنى هم به خشونت و جنایت ادامه دهند و هم با “بکارگیری دیگرانى که میتوانند اثرگذآر باشند” به منحرف کردن افکار عمومی بپردازند.

ولى مردم ایران میدانند که “اقتصاد” در حکومت اسلامى بکلى به گل نشسته است و منظور از آن هم  برطرف کردن “مشکلات معیشتى” مردم نیست. و این را هم میدانند که حجاب نه تنها ابزارى است براى تحقیر و بیحقوق و بیحرمت کردن زنان، بلکه همچنین و از این طریق، ابزارى است براى تحمیل دستمزدهاى زیر خط فقر و شرایط مشقت بار بر کارگران و نگهداشتن کل جامعه در فقر و محرومیت بیشتر و زیر “مشکلات معیشتى” سنگینتر.  و ازاینروست که امروز مردم ایران بروشنى متوجه این هستند که  مبارزه براى لغو حجاب اجبارى نه تنها مبارزه اى است براى کسب شخصیت و حرمت انسانى زن بلکه مبارزه اى است براى کسب حرمت بیشتر براى کل جامعه و همینطور برطرف کردن مشکلات معیشتى و دستیابى به یک زندگى مرفه و انسانى.

مبارزه مردم در این دو عرصه بهم وصل شده و پیشروى در هرکدام به پیشروى دیگرى کمک میکند. زنان حجاب اجبارى را عملا زیر پا گذآشته اند و بى حجابى را در ابعاد وسیع تجربه میکنند. عمر حکومت اسلامى به یک تار موى زن بند است و اعتصابات قدرتمند کارگرى براى برطرف کردن “مشکلات معیشتی” و چشم انداز یک اعتصاب عمومى وحشت به جان حکومت انداخته است. پیروزى در هردو عرصه به سرنگونى و از میان برداشته شدن حکومت اسلامى سرمایه داران در ایران گره خورده است. حجاب و مبارزه براى لغو حجاب اجبارى براى مردم ایران نه یک مسئله جانبى و دست چندم بلکه جزو اولویتهای مبارزاتی آنها است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *