اعتراضات بازنشستگان و جامعه پُر تلاطم انقلابی – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۴۷۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مبارزات بازنشستگان در این هفته اوج جدیدی پیدا کرد. تجمعات، پُر جمعیت تر بود و حضور زنان برجسته تر. از جمله تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران مقابل مجلس اسلامی با شعار “شاغل و بازنشسته اتحاد، اتحاد” و بازنشستگان کشوری در شیراز با عکسهای برجسته معلمان زندانی و فریاد زندانی سیاسی آزاد باید گردد قابل توجه بودند. هم اکنون بخشهای مختلف بازنشستگان در اعتراض اند. بازنشستگان تامین اجتماعی روزهای یکشنبه، مخابرات دوشنبه و کشوری سه شنبه ها را به روز اعتراضی ثابت خود تا رسیدن به مطالباتشان اختصاص داده اند. فولاد و دیگر بخشهای بازنشستگان نیز دارند به این لیست اضافه میشوند. در سه روز این هفته در بیش از ۲۰ شهر بازنشستگان تجمع داشتند.

تجمعات اعتراضی متوالی بازنشستگان و در جاهایی با راهپیمایی های باشکوه شان تاثیر مستقیمی در تحرک سیاسی شهرها و به سهم خود در بهبود توازن قوای مبارزاتی مردمی داشته است.

اعتراض بازنشستگان به فقر، گرانی، بی تامینی، اختلاسها و به تبعیض ها و سرکوبگریهای حکومت است. بویژه کسر بودجه سیصد هزار میلیارد تومانی صندوقهای بازنشستگی و افزایش بدهی های دولت به آنها موضوع داغی است. از هجده صندوق بازنشستگی هفده صندوق ورشکسته هستند و دولت طرح ادغام آنها را دارد. این موضوع زندگی ۲۵ میلیون بازنشسته را به خطر می اندازد.

برنامه توسعه هفتم حکومت نیز تعرض گسترده ای به بازنشستگان است. بعلاوه مصوبه مزدی شورای عالی کار که مبنایی برای محاسبه مستمری بازنشستگی نیز هست، موضوع دیگر اعتراضات بازنشستگان است.

موضوعات مشترکی اعتراضات بخشهای مختلف بازنشستگان را به هم پیوند میدهد که زمینه ساز پیوند مبارزاتی آنها به یکدیگر و تجمعات قدرتمند ترشان در تمام شهرهاست. این هفته در کرمانشاه و اردبیل، بازنشستگان تامین اجتماعی، مخابرات و لشکری تجمع مشترک داشتند. درکرمانشاه شعار میدادند: کشوری، لشکری، تامین اجتماعی، اتحاد اتحاد.

بازنشستگان نقش مهمی در جلو آوردن خواستهایی سراسری چون درمان رایگان داشته و صدای رسای اعتراض مردم علیه فقر و بی تامینی هستند. از همین رو مبارزات آنها درقلب مردم جا دارد. فریاد شعار “اتحاد، اتحاد، علیه فقر و فساد” از سوی بازنشستگان، نشانگر اتصال اعتراضات آنها به فضای انقلابی کل جامعه و فریاد “فقر، فساد، گرانی” میریم تا سرنگونی” از سوی مردم در دل انقلاب زن، زندگی ، آزادی است.

تجمعات بزرگ اعتراضی علیه فقر و بی تامینی و توحش و بردگی حاکم در چشم انداز است. اعتراضات گسترده بازنشستگان در متن پر تلاطم جامعه اتفاق سیاسی مهمی است. از این مبارزات باید فعالانه حمایت کرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *