عربستان سعودی و کشتار مهاجرین – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سازمان دیده بان حقوق بشر، نیروهای مرزی عربستان سعودی را متهم کرده است که صدها مهاجر اتیوپیایی که قصد عبور از مرز عربستان داشتند را کشته‌اند.

نادیا هاردمن، پژوهشگر بخش حقوق مهاجران سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته است: “وقتی شروع به تحقیق در این زمینه کردیم، انتظار نداشتیم اوضاع این قدر وخیم باشد. این کشتار گسترده و نظام‌مند است و می‌تواند در زمره جنایت علیه بشریت محسوب شود، زیرا مقیاس آن باورنکردنی است.”

پدیده مهاجرت در جهان امروز دلایل سیاسى و اقتصادى و اجتماعى مختلفى دارد ولى ناگفته پیداست که در وراى تمامى سختیهاى جانکاه و خطرات جانى و روانى این تغییر مکان، امیدها و آرزوهایى موج میزند که هسته اصلیش دست یافتن به یک زندگى انسانی است.

فقر، بیکارى، جنگ، تغییرات اقلیمى، تبعیضات اجتماعى، سرکوبهاى سیاسى، دست یافتن به شرایط مناسبتر براى رشد و تعالى اجتماعى و رفاهى از عمده دلیل هاى مهاجرت به شمار میروند. بخش بزرگى از مهاجران اتیوپیایى در عربستان مانند تمامى مهاجران دیگر به عنوان نیروى کار وارد بازار کار سرمایه دارى عربستان میشوند و به خاطر تامین نیازهاى انسانى خود به کار در سخت ترین مشاغل با پایین ترین دستمزدها تن میدهند. خشونت آشکار در مرزها و کشتار وحشیانه و خمپاره باران گروه مهاجرینى که سعى در عبور از مرزها را دارند، ارمغان رژیم ضد انسانى عربستان به زنان، مردان و کودکانى است که چیزى جز یک مامن و مکان امن براى “زنده ماندن” نمى خواهند.

از سوى دیگر، در سالهاى اخیر عربستان با سرمایه گذاریهاى هنگفت در خرید بازیکنان مشهور فوتبال و گلف سعى در ارائه یک تصویر سیاسى باز از خود را دارد. این استانداردهاى دوگانه حکومت سعودى بار دیگر شاخص هاى واقعى حکومتهاى سرمایه داری و یک درصدیها را به نمایش میگذارد. پول و سرمایه مرزى ندارند ولى “حقوق بشر” در  مرزهاى کشورى به گلوله بسته میشود.

مهاجرت و حق سکونت در هر “جغرافیاى سیاسى” باید به عنوان یک حق پایه اى شناخته شود و از دست درازی های راسیستى دولتى و غیر دولتى محافظت شود. اعتراضات اجتماعى و گسترده تنها راهى است که این حق انسانى را میتواند به حکومتها تحمیل کند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *