سالگرد جانباختگان شروع شده است – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۵۳۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

جدالی بزرگ میان خانواده‌های دادخواه و قاتلان عزیزان مردم شروع شده است. فرزندان مردم را به قتل رسانده‌اند و حالا مانع مراسم سالگرد آنها میشوند،‌ اعضای خانواده‌ها را دستگیر یا تهدید میکنند، با وقاحت و بیرحمی‌ای که کمتر نمونه‌اش در تاریخ پیدا میشود پدر و مادرها را تهدید میکنند که اگر سکوت نکنند جگرگوشه دیگرشان هم به خطر می‌افتد. خانواده‌ها مراسم اعلام میکنند و بعضا روز بعد به این دلیل که نگران امنیت شرکت‌کنندگان در مراسم هستند آنرا لغو میکنند. در مقابله با این سیاست سرکوبگرانه چه می‌توان کرد؟

خانواده‌‌ها اکثرا و علیرغم همه تهدیدها مراسم یاد عزیزانشان را اعلام می‌کنند. اینجا نقش دوستان و آشنایان و مردم شهر مهم میشود. همراهی با خانواده‌‌ها در شهر و در مدیای اجتماعی میتواند به فاکتور مهمی در این رویارویی تبدیل شود و رژیم را عقب بزند. اما حتی اگر بدلیل فشار حکومت قادر به تجمع بر مزار عزیزانمان نشویم، شکست نخورده‌ایم. نفس این اعلام میتواند مشوق مردم باشد که به اشکال دیگری در این فراخوان نقش ایفا کنند. روشن کردن شمع در محله و میادین شهر یک شیوه مهم برگزاری مراسم است. اهمیت این مراسم‌ها مقابله با فراموشکاری، تحکیم همبستگی، نگهداشتن مردم در صحنه و تحرک یک شهر است. اگر در محلات و میدان‌‌های شهرها در گرامیداشت هر جانباخته‌ای شمعی در کنار عکس جانباختگان روشن شود کار خود را کرده است. حکومت قادر نیست کل شهر را کنترل کند و نفس بسیج نیروی نظامی در اطراق قبرستان‌ها شکستی سیاسی برای حکومت است که میخواهد اوضاع را عادی جلوه دهد.

پیام‌های همبستگی از جانب تشکل‌های مردمی، خانواده‌های دادخواه دیگر و مردم آزاده در داخل و خارج کشور فاکتور دیگری است که فضای جامعه را داغ نگه‌میدارد. همینطور مراسم‌هایی در نقاط مختلف جهان.

در ایران دهها هزار خانواده‌ جانباخته داریم. از دادخواهان دهه شصت تا جانباختگان خیزش‌های دو دهه اخیر و صدها نفر دیگر که در بین این سالها اعدام شدند یا در زندان به قتل رسیدند. این یک نیروی وسیع است و عملا جنبش وسیعی را شکل داده است. یک ماه دیگر وارد آبان میشویم که ماه ۱۵۰۰ جانباخته است. بدنبال آن جانباختگان دی‌ماه ۹۶ و جانباختگان پرواز اوکراین در سال ۹۸ را در پیش داریم. باید همه این نیروی عظیم را همراهی کنیم و ابعاد این رودررویی را گسترش دهیم. میتوانیم با به حرکت درآوردن این نیروی عظیم ماشین سرکوب رژیم را فلج کنیم. این عرصه مهمی از تداوم انقلاب ما است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *