تعمیق شکاف طبقاتی و ضرورت تحزب – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۵۳۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا بر گزارش موسسات خدمات مالی و بانکی، ۲۴۶ هزار نفر در ایران میلیونر به دلار هستند. تعداد میلیونرها در ایران، بنا بر این ارقام، ۴ برابر ترکیه و  ۳ برابر مصر است. ایران به لحاظ تعداد میلیونر چهاردهمین کشور جهان است. تعداد میلیونرها در ایران در حالی گسترش پیدا کرده که اکثریت مردم در فقر غیر قابل توصیفی به سر می‌برند، تا آنجا که جامعه با پدیده‌هایی همچون کودک‌فروشی و حتی پیشفروش کودک مواجه است.

شکاف طبقاتی نه پدیده ای منحصر به ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، بلکه وجهی ضروری از روابط اجتماعی سرمایه‌دارانه تولید، بازتولید و تعمیق نابرابری‌های اجتماعی، از جمله شکاف طبقاتی و توزیع نابرابر ثروت است. اما تولید، بازتولید و نگهداشت روابط سرمایه‌دارانه حاکم نه امری صرفا “اقتصادی”، بلکه امری “سیاسی” است. بدیگر سخن، روابط “عام” سرمایه دارانه تنها در اشکال و چهارچوبهای مشخص سیاسی پدیدار می‌گردند؛ در نتیجه مبارزه علیه رژیم سرمایه‌داری مبارزه ای نه صرفا “اقتصادی” بلکه اساسا سیاسی است.

ضرورت برآمد دولت بورژوایی و استمرار موجودیت آن بر این مبنا استوار است: دولت، شکل ضروری ظهور سیاسی روابط تولید اجتماعی سرمایه دارانه است. اما نکته مهم اینجاست: دولت سرمایه‌داری نه دولتی با شکل سیاسی “عام”، بلکه دولتی با شکلی مشخص است. از اینرو مبارزه علیه روابط تولید سرمایه‌دارانه، در پایه‌ای ترین سطح، به گونه مبارزه‌ای سیاسی در تقابل با دولت به مثابه تجسم نحوه تولید سرمایه‌دارانه متحقق می گردد.

در ایران مبارزه پیگیر علیه سرمایه‌داری قبل از هر چیز در مبارزه انقلابی علیه جمهوری اسلامی متجلی می‌گردد. انقلاب ایران، بعنوان شکل اجتناب ناپذیر دگرگون کردن روابط اجتماعی سرمایه‌دارانه، رودررویی سیاسی میان حکومت اسلامی و مردم است. پیشبرد انقلاب، به مثابه مقابله با جمهوری اسلامی، امری سیاسی و مستلزم وجود نیرویی سیاسی معطوف به سرنگونی انقلابی رژیم اسلامی، برای تسهیل امر سرنگونی و جایگزینی آن با جامعه‌ای انسانی و متکی بر انسانگرایی سوسیالیستی است.

پیروزی در چنین رودررویی سیاسی، همچون پیروزی انقلاب جاری “زن زندگی آزادی”، در گرو وجود حزب سیاسی رادیکال معطوف به قدرت سیاسی است. انقلاب جاری برای در هم شکستن حکومت و ماشین سرکوبش نیازمند سازماندهی حول پرچم حزبی است که آزادی برابری و جامعه انسانی بر آن نقش بسته است. حزب کمونیست کارگری ایران چنین حزبی است. تحقق آرمان آزادی، برابری و در هم شکستن آپارتاید جنسیتی و هر گونه تبعیض در گرو پیوستن به حزب کمونیست کارگری است!

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *