سال ۲۰۲۳: سال پیشرفت‌ها و عقب‌گردها - کاظم نیکخواه

سال ۲۰۲۳: سال پیشرفت‌ها و عقب‌گردها – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سال ۲۰۲۳ را سال هوش مصنوعی می‌خوانند. هوش مصنوعی AI یا (Artificial Intelligence) یک پدیده نیست. یک انقلاب است که می‌تواند زندگی بشر را در تمام زمینه‌ها دگرگون کند و خواهد کرد. چشم‌انداز بی‌پایان رشد تکنولوژیک و ارتباطاتی و اطلاعاتی، بیش از هر زمان دنیای کنونی را به‌عنوان دهکده کوچک جهانی جلوی چشم می‌گذارد که تمام گوشه و زوایای آن دست‌یافتنی است. با امکانات تکنولوژیک کنونی می‌توان با گرمایش زمین، با بیماری‌های کشنده، با قحطی و خشکسالی و با تمام ناهنجاری‌ها به طور مؤثری مقابله کرد. با اینترنت یک بیگ بنگ شروع شد. با هوش مصنوعی عرصه‌های عظیم دیگر گشوده شد. قدرت تولید و اطلاعات بشر امروز به‌راستی خیره‌کننده است. به‌هم‌پیوستگی جهانی امروز یک امر عینی و غیرقابل‌بازگشت است. مرزها و دولت‌ها و سنت‌ها و قوانین تاکنونی بی‌معنا می‌شود.

در سوی دیگر این تصویر یک واقعیت دیگر، یک تلاش کاملاً متضاد خودنمایی می‌کند. قدرت‌ها و جریانات راست و طرف‌دار سرمایه وحشت‌زده پلیس و ارتش و دولت‌هایشان را بسیج کرده‌اند تا مانع به هم پیوستن مردم شوند. از تکنولوژی جدید برای محکم‌تر کردن مرزها استفاده می‌کنند. می‌خواهند همچون ترامپ میان مردم دیوار بکشند. ناسیونالیسم و فاشیسم و مذهب و تعصب‌گرایی در کشورهای مختلف جلو رانده می‌شود. سرمایه‌داران آشکارا ترجیح می‌دهند پناهندگان در دریاها غرق شوند و کسی جرئت نکند از حکومت‌های وحشی و سرکوبگر فرار کند و به‌جای امنی برسد.

وجود حکومت‌هایی نظیر جمهوری اسلامی و طالبان در ایران و افغانستان در دنیای هوش مصنوعی و مدیای اجتماعی، از عقب‌ماندگی مردم این کشورها نیست. بلکه آشکارا بخشی از سناریوی سرمایه‌داری این دوره است. گویی عصر توحش و عصر تحولات علمی مقابل هم قرار گرفته‌اند. جنگ و کشتار در اوکراین و غزه و اسرائیل نیز بخشی از همین سناریو است. طبقه سرمایه‌دار همچون برده‌داران و زمین‌داران و اشراف در دوره‌های قبل، از تحولات وحشت دارد و می‌خواهد با جنگ و فاشیسم و مذهب و تعصبات جلوی پیشرفت جامعه بشری را بگیرد و قدرت خود را حفظ کند.

به طور خلاصه جهان به سمت پیشرفت و تحولی بسیار عمیق و عظیم حرکت می‌کند؛ اما باید مقاومت جدی نیروهای واپس‌گرا را کنار بزند و کنار خواهد زد. انقلاب زن زندگی آزادی در کشوری مثل ایران یک نمونه از عزم جامعه برای عبور از نیروهای توحش است. همه‌جا با صدای رسا باید فریاد زد زنده‌باد انقلاب!

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *