اعدام داوود عبداللهی بعد از ۱۴ سال اسارت - کیوان جاوید

اعدام داوود عبداللهی بعد از ۱۴ سال اسارت – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

داوود عبداللهی، زندانی سیاسی اهل مهاباد، پس از ۱۴ سال اسارت سحرگاه روز سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شد.

داوود عبداللهی به همراه شش نفر دیگر در سال ۱۳۸۸ دستگیر شدند و چند سال بعد برای آنها حکم اعدام صادر شد. این حکم یکبار از سوی دیوان عالی جمهوری اسلامی نقض شد؛ ولی مجدداً توسط قاضی صلواتیِ جلاد به اعدام محکوم شدند.

سؤال اساسی این است که چرا یک زندانی سیاسی بعد از اینکه یک‌بار هم حکم اعدامش در دیوان عالی این جانیان نقض شد، بعد از ۱۴ سال اسارت به قتل رسیده است؟ برای درک بهتر و فهمیدن این جنایت جنون‌آمیز باید نگاهی به اوضاع سیاسی در ایران انداخت و موقعیت این رژیم را در پرتو این شرایط اجتماعی اجمالاً بررسی کرد.

رژیم اسلامی درگیر شدیدترین بحران هویتی است. نه فقط بحران ساختاری و ایدئولوژیکی، بلکه همچنین درگیر بزرگ‌ترین بحران اقتصادی بوده و در انزوای بین‌المللی نیز هست. از دیگر سو این حکومت مردمی را رودرروی خود می‌بیند که به چیزی کمتر از سرنگونی‌اش رضایت نمی‌دهند. جامعه آبستن یک انقلاب اجتماعی است و نبردِ روزانه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی علیه این حکومت هر روز در ابعاد متنوع‌تری ظاهر می‌شود.

در پرتو این شرایط سیاسی، و با وجود گرایشات متنوع درون حکومتی که در شکل باندها و مافیای تشنه‌به‌خون هم علیه همدیگر صف‌آرایی کرده‌اند، انسجام حکومت هر روز بیش از قبل شکننده‌تر می‌شود و دایره وفاداران به خامنه‌ای را محدود و محدودتر می‌کند. رژیم اسلامی به‌راستی فقط با یک حربه در برابر این مردم تشنه آزادی و رهایی، مرگش را از امروز به فردا عقب می‌اندازد. حربه اعدام. حتی زندان هم کسی را نمی‌ترساند. زندان‌ها در ایران مرکز مقاومت و مبارزه علیه این حکومت‌اند.

در این وضعیت است که برای طناب دارشان یک گردن دیگر پیدا کرده‌اند. با اعدام داوود عبداللهی فقط خشم مردم عمیق‌تر می‌شود و این جنایت فقط تبر دست این مردم را تیزتر می‌کند تا ضربه را شدیدتر برای ریشه‌کن‌کردن این جرثومه جنایت سخت‌تر وارد کنند. حجم جنایت این حکومت در تاریخ معاصر جهان کم‌نظیر است؛ اما این جامعهِ در حالِ انقلاب تا سرنگونی این حکومت نه‌تنها عقب نمی‌نشیند که هر روز با قدرت بیشتری با جمع‌آوری نیروی بیشتر، قبر این حکومت را عمیق‌تر می‌کند.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *