زنان شجاع و پیشرو به مصاف زندانبانانشان رفتند - پریسا پوینده

زنان شجاع و پیشرو به مصاف زندانبانانشان رفتند – پریسا پوینده

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبرها دال بر شدت افزایش محرومیت‌ها و فشارها بر زندانیان سیاسی زن زندان اوین است. در ششم دی‌ماه، هنگامی‌که مقامات قضایی از جمله افشاری و عموزاده، دو رئیس شعبه‌های دادگاه انقلاب، قناعت‌کار سرپرست دادسرای امنیت و القاضی مهر رئیس دادگستری کل استان تهران قصد بازدید از بند زنان زندان اوین را داشتند، تعدادی از زنان زندانی سیاسی در اعتراض به سرکوب مردم، بازداشت‌ها، شکنجه و اعدام به‌محض مطلع شدن از ورود این مسئولان وارد راهروی کارکنان می‌شوند. با بلندشدن صدای شعار و خواندن سرود، درهای اتاق مسئولان و همچنین در بین راهروی کارکنان و بند قفل می‌شود. زندانیان شعارهای “مرگ بر دیکتاتور” ، “مرگ بر جمهوری اسلامی” و”زن، زندگی، آزادی” سر داده و سرود “خون ارغوان‌ها” ، “بلاوچاو” و”شب مهسا” را خواندند. به دلیل حضور قاضی پرونده محسن شکاری، بارها نام محسن شکاری را فریاد زدند. همچنین فریاد می‌زدند مجاهد کورکور و رضا رسایی را اعدام نکنید، اعدام قتل عمد دولتی است و باید متوقف شود.

زندانیان مقابل درها می‌گفتند؛ “حضور ما اینجا نه به‌خاطر پیگیری پرونده‌های خودمان بلکه در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه قوه قضائیه است.” خواسته زندانیان روشن بود، جمهوری اسلامی و تمام مسئولان و آمران و عاملان جنایتش باید پاسخگوی جنایاتشان شوند که چرا سرکوب کردند، چرا کشتند و چرا شکنجه و اعدام کردند.

در مقابل این حجم از شجاعت ستودنی زنان زندانی، جمهوری اسلامی کودک‌کش، محدودیت‌ها و فشارها بر روی زندانیان سیاسی زن از جمله سروناز احمدی، گل‌رخ ایرایی، محبوبه رضایی، سپیده قلیان، نرگس محمدی و…را افزایش داده و برخی از آنان را از دسترسی به حقوق اولیه خود محروم کرده است. در پی این روند انتقام‌جویانه، ۱۶ نفر برابر با حدود یک‌چهارم زندانیان بند، در حال حاضر از تماس تلفنی محروم شده و شش نفر نیز ممنوع‌الملاقات شده‌اند.

این اعتراض باشکوه، دادگاهی کردن حکومت قاتل مردم است که تلاش می‌کند بر سکوی قدرت بماند. این اعتراض محاکمه‌کردن سران رژیم در زندان‌های خودش است. سال‌هاست گفته‌ایم ” زندانی صدای اعتراض جامعه است.” اعتراض باشکوه و شجاعانه زنان زندانی اوین گواهی دیگر بر این نکته مهم و اساسی در جنبش سرنگونی است. سال‌هاست زندانی سیاسی پرچم اعتراض به فقر، نابرابری، سرکوب، زندان، شکنجه و اعدام را در دست دارد. کیفرخواست صادر می‌کند و جامعه کیفرخواستش را به‌عنوان پرچمی در سنگر آزادی بلند می‌کند و صدای او و خانواده‌اش می‌شود. مادران، خانواده زندانی سیاسی و زندانیان سیاسی سابق خود در صف مقدم این مبارزه هستند.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *