نظرسنجی: ۷۵ درصد سرنگونی‌طلب‌اند - کاظم نیکخواه

نظرسنجی: ۷۵ درصد سرنگونی‌طلب‌اند – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

نتایج یک نظرسنجی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد بیش از سه‌چهارم مردم ایران قصد شرکت در انتخابات پیش‌رو را ندارند. بعلاوه حدود ۷۵ درصد پاسخ‌دهندگان خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی‌اند.

نتایج نظرسنجی “نگرش ایرانیان به انتخابات ۱۴۰۲” که از سوی گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان) مستقر در هلند انجام شده، نشان می‌دهد که ۷۷ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند در انتخابات رأی نمی‌دهند همچنین حدود هشت درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هنوز تصمیم قطعی در این زمینه نگرفته‌اند و فقط حدود ۱۵ درصد قصد دارند قطعاً در انتخابات مجلس شرکت کنند.

اولین مرحله از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و هم‌زمان انتخابات ششمین دوره مجلس “خبرگان” نیز برگزار می‌شود.

مدت‌هاست که حتی نمایشات انتخاباتی حکومتی نیز برای حکومت معضلی شده است. چون انزوا و بی‌پایگی حکومت را جلوی چشم همه می‌گذارد و روحیه پادوهایش را خرد می‌کند. شمار واقعی سرنگونی طلبان قطعاً از این نیز بیشتر است. امروز همه می‌دانند که حکومت اسلامی در واقع نیروی اشغالگری است که با زور سرکوب و زندان و اعدام حکومت می‌کند. مسئله مهم‌تر این است که این ۷۵ درصدی که خواهان سرنگونی حکومت‌اند، فقط آرزویشان سرنگونی نیست؛ بلکه مدت‌هاست که عزمشان را جزم کرده‌اند که خواستشان را عملی کنند. خیزش‌های سال‌های ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹ و به‌ویژه انقلاب زن زندگی آزادی در سال ۱۴۰۱ به‌روشنی عزم مردم را برای خلاصی از این ماشین جنایت و چپاول به همگان نشان داد. این خیزش‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است؛ اما درعین‌حال تمام نشده است. فضای جامعه نشان می‌دهد که مردم در این خیزش‌ها علی‌رغم هزینه‌های بسیار و قربانی شدن شمار زیادی از عزیزانشان، متحدتر و مصمم‌تر از قبل در میدان‌اند و با اعتراضات هر روزه به اشکال مختلف فضا را برای خیزش‌های بعدی و ادامه انقلاب آماده می‌کنند.

خواست‌های روشن و شفافی که در جامعه موج می‌زنند تصویری از جامعه آینده بعد از حکومت اسلامی را به نمایش می‌گذارد که به‌طورقطع جامعه‌ای است مملو از آزادی بیان و عقیده، ضد تحجر مذهبی، ضد اعدام و زندان و شکنجه، ضد حقوق‌بگیران نجومی و سرمایه‌داران، جامعه‌ای که در آن زن و مرد برابرند، کودکان جایگاه والایی دارند، برخورداری از رفاه حق همه است و حتی محیط‌زیست و حیوانات از نابودکنندگان محیط‌زیست خلاص خواهند شد و در امنیت به سر خواهند برد. نمایشات انتخاباتی حکومت نوک کوه یخ جنبش انقلابی را به نمایش می‌گذارد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *