انتخابات و آب رفتن "امت در صحنه" - کاظم نیکخواه

انتخابات و آب رفتن “امت در صحنه” – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

انتخابات مجلس اسلامی قرار است روز ۱۱ اسفند یعنی حدود دو هفته دیگر برگزار شود. فضای جامعه و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت عظیم مردم این نمایش انتخاباتی را بیش از نمایشات قبلی بایکوت می‌کنند و حتی در حد محدود نمایشات قبل هم شرکت نخواهند کرد و این به معضلی برای حکومت تبدیل شده است. به گزارش ایرنا صالح میرزایی “مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی دفتر مقام معظم رهبری” (عجب مقام دراز و بلندبالایی!)، بر “ضرورت نقش ائمه جماعات برای کنشگری مؤمنان انقلابی در انتخابات” تأکید کرد و گفت: “این رویکرد سبب رفع بهت‌زدگی و ایجاد حلقه وصل بین مردم خواهد شد”.

“بهت‌زدگی” عبارت جالبی است که این جماعت بجای انزجار مردم از حکومت بکار می‌برند. این را همه می‌دانند که انتخابات جمهوری اسلامی همیشه نمایش و مضحکه بوده است. هیچ‌وقت قرار نبوده با آرای شرکت‌کنندگان کسی به منصبی برسد. بلکه نمایشی برگزار شده و سران حکومت هرکس را که خواسته‌اند از صندوق بیرون کشیده و به مناصب نان‌وآب‌دار رسانده‌اند. اما اکنون مدت‌هاست که حتی برگزاری انتخابات به‌صورت نمایشی هم برایشان کابوس و معضلی است. این نمایشات، عملاً انزوا و بی‌پایگی حکومت را حتی برای پادوهایشان عیان‌تر می‌کنند. چرا که به‌اندازه کافی نیروی مزدوری که نقش “امت در صحنه” را بازی کنند ندارند. به این دلیل این روزها همگی حسابی دوره‌افتاده‌اند و التماس رأی می‌کنند. ستاره پورن دعوت می‌کنند، اشک‌تمساح می‌ریزند، می‌گویند حتی بیایید و رأی اعتراضی بدهید، خامنه‌ای می‌گوید اشخاص با سرووضع “متفاوت” (یعنی بی‌حجاب و “بدحجاب”) هم می‌توانند رأی بدهند، و خلاصه گدایی رأی و نمایشاتی عدیده را برای رونق‌دادن به صندوق‌ها به راه انداخته‌اند. اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هرچه بیشتر تقلا می‌کنند اوضاعشان بدتر می‌شود.

همین صالح میرزایی با بیان اینکه برخی از مردم ممکن است از عملکرد یا رفتارهای مسئولان ناراضی باشند، (عجب. واقعاً ممکن است؟!!) گفت: طلبه‌ها و ائمه جماعات به دلیل ارتباطی که با مردم دارند، باید مردم را به مشارکت انتخاباتی دعوت کنند و در ادامه مؤمنان انقلابی را به کنشگر بودن در فضای انتخابات دعوت کنند.

به‌هرحال با هر بدبختی ای شده نمایش انتخاباتی را از سر خواهند گذارند. اما اوضاع بعد از آن که ادامه انقلاب زن زندگی آزادی است خبر از ابرهای سنگینی می‌دهد که از سر گذراندنش برای حکومت مفلوک و منفور مطلقاً راحت نخواهد بود.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *