بوسه‌ای بر ذلت - یاشار سهندی

بوسه‌ای بر ذلت – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سایت‌های حکومتی خبر داده‌اند: “در مراسم اختتامیه چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی روی سن آمد و چادر دخترانش را بوسید.” این حرکت را سایت‌های طرف‌دار رژیم “زیباترین صحنه در اختتامیه فیلم فجر” معرفی کردند. این در واقع نمایشی تمام‌عیار از عمق زشتی حکومت اسلامی بود؛ و درعین‌حال بیانگر این واقعیت که “جشنواره سینمایی” در جمهوری اسلامی چیزی نیست جز بخشی از ابزار سرکوب خشن و بی‌رحمانه این حکومت.

“جشنواره فیلم فجر” به‌مانند زگیلی است که بر چهره جمهوری اسلامی نشسته است. زگیلی بر چهره کریه حکومتی سفاک که زشتی درون او را بیشتر نشان می‌دهد. این جشنواره در ۴۲ سال گذشته حتی با حضور “بزرگان سینمایی ایران” چیزی نبوده جز بخشی از ابزار سرکوب مردم و انقلاب ۵۷ و اکنون انقلاب زن زندگی آزادی. ابزار سرکوب انقلاب ۵۷ بود چرا که در اوج کشتارهای دهه ۶۰ می‌خواست به جامعه ثابت کند که همه چیز در کنترل حکومت است و سینما باید زبان جمهوری اسلامی باشد. نمایش کثیف “رئیس سازمان سینمایی” حرکتی است در ادامه سرکوب انقلاب زن زندگی آزادی و ایشان به خودش مدال افتخار داده که در یک‌ساله گذشته آن‌چنان سانسور را گسترش داده که به هیچ فیلمی که نشانگر گوشه‌ای از واقعیت زندگی مردم باشد، اجازه ساخت داده نشده است.

انقلاب زن زندگی آزادی تأثیر خود را بر سینمای ایران گذاشته است. بخش مهمی از دست‌اندرکاران سینما به حمایت از مبارزات مردم برخاستند و با کنار کشیدنشان نقش سرکوبگر این جشنواره بیش‌ازپیش در مقابل چشم همگان عیان شد. برخی از مشهورترین زنان هنرپیشه با کنارگذاشتن حجاب اسلامی همبستگی خود را با اعتراضات مردم نشان دادند. حرکت پلشت رئیس امور سینمایی مثلاً می‌خواهد جلوی این حرکت عظیم را بگیرد. زهی خیال باطل!

جمهوری اسلامی آن‌قدر درمانده شده که از زبان رهبر خود را مجبور دیده اعلام کند زنان با هر نوع حجابی می‌توانند در مضحکه انتخابات شرکت کنند و این روزها مجبور شدند از بی‌حجابی زنانی که به مراسم حکومتی ۲۲ بهمن کشانده‌اند دفاع کنند. این حکومت زبون به چنان روزی افتاده است که کاربستان این حکومت حتی به کودکان خردسال خود رحم نمی‌کنند و آنها را تبدیل به ابزار سرکوب کرده‌اند. این اقدام و حرکت محمد خزایی تنها نشانگر ذلت و بدبختی حکومت اسلامی است، نه چیز دیگر.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *