تتلو، نماد لمپنیسم، چاپلوسی و پایان تاریخ مصرف - کیوان جاوید

تتلو، نماد لمپنیسم، چاپلوسی و پایان تاریخ مصرف – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سخنگوی قوه قضائیه روز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه به خبرهای منتشر شده مبنی بر اعزام امیر تتلو به خارج از زندان برای مداوا واکنش نشان داد و گفت که “او در زندان است.”

پرونده زندگی پُر هیاهو و مملو از تناقض “تتلو” که در تاریخ ۱۵ آذرماه توسط پلیس ترکیه دستگیر و تحویل مقامات حکومت اسلامی شد تقریباً بسته شده است. تتلو آرزو داشت خواننده مشهوری باشد و بتواند در ایران کنسرت‌های بزرگ داشته باشد. اما او نه هنرمندی تأثیرگذار که به ملغمه‌ای از لمپنیسم، چاپلوسی، نوکری سیاسی در خدمت قدرت حاکم و هذیان ذهنی بخشی از جامعۀ امید ازدست‌رفته تبدیل شد که بی‌خیالیِ اجتماعی و فضاحت سیاسی و فرهنگی مشخصه‌اش بود.

تتلو نیز همچون صدها خواننده موزیک زیر زمینی با سد حکومت روبرو شد؛ اما برای آنچه که می‌خواست ترجیح داد مجیزگوی حکومت شود. با مقامات حکومت زدوبند کرد و به دریوزگی رئیسی جلاد رفت تا شاید مقبول درگاه جنایت‌کاران شود. باز هم شکست خورد و مجبور شد بختش را در ترکیه بیازماید. در ترکیه تماماً به اوج لات‌بازی رسید و رهبر فرقه‌ای کوچک شد که فلسفه زندگی خود را بر پوچی و هرزگی و لمپنیسم پایه گذاشت و با اتهامات تعرض جنسی در ترکیه روبرو شد.

تتلو هنوز برای مقبول ارتجاع شدن دلسرد نشده بود که انقلاب زن زندگی آزادی باعث شدیدترین تکان‌های سیاسی در ایران شد. اینجا تتلو تمام‌قد مقابل مردم و در کنار حکومت ایستاد و به مهسا این سنبل انقلاب تاخت و بی‌شرمانه این جان‌باخته عزیز انقلاب را مورد توهین جنسی قرار داد. تتلو فکر می‌کرد در این شرایط رژیم اسلامی راه رسیدن او به اروپا را هموار می‌کند؛ اما اقدام او به برگزاری کنسرت در آلمان با سد بزرگ مدافعان انقلاب زن زندگی آزادی روبرو شد و تیر حکومت و تتلو به سنگ خورد و به عنصر سوخته‌ای تبدیل شد و نهایتاً با هماهنگی مقامات جمهوری اسلامی در ترکیه دستگیر و روانه زندان در ایران شد.

پایان دردناک زندگی کسی که می‌خواست هنرمند باشد؛ اما با ایستادن در کنار حکومت اعدامی همچون کاغذتوالت مصرف شده دور انداخته شد. این سرنوشت همه کسانی است که می‌خواهند به دریوزگی در بارگاه جنایت‌کاران به نان و نوایی برسند. سرگذشت تتلو شاید درس عبرت برای بازیکنان تیم ملی فوتبال هم باشد. هنر و فرهنگ و آزادی بیان تنها در یک جامعه آزاد و غیردیکتاتوری و غیرایدئولوژیک تأمین و تضمین می‌شود.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *