فاجعه سقط جنین در ایران – مینا بهروزی

مندرج در ژورنال شماره ۳۹۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یکسال و نیم پس از ابلاغ قانون “جوانی جمعیت”، مسئولان وزارت بهداشت از “آمار فاجعه‌بار” سقط جنین غیرقانونی در ایران می‌گویند.

در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی از یک سال و نیم پیش به دستور خامنه ای و با تایید شورای نگهبان کلیه امکانات جلوگیری از بارداری را جمع آوری و از دسترس جامعه خارج کردند. برای کادر درمان مانند دکتر و ماما و داروساز، اگر در بیمارستان‌ اقدام به سقط جنین کنند حکم ۲ تا ۵ سال زندان تعیین شده است و تهدید به لغو پروانه کار متخلفین کرده اند. در همین ابلاغیه، حتی حکم اعدام برای زنانی که ثابت شود سقط جنین کرده اند را منتفی ندانسته اند.

سازمان ملل تصویب این قانون را ناقص حقوق بشر اعلام کرد چون مسئله فرزندآوری را امری شخصی دانسته و نبود امکانات جلوگیری، همچنین دسترسی نداشتن قانونی زنان به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی را خطرناک ارزیابی نموده است.

اما از آنجایی که حکومت اسلامی حاکم بر ایران، ضد زن و ضد بشر بطور کلی است برایش مهم نیست اگر سلامتی و جان زنان در جامعه با اجرای این قانون اسلامی به خطر بیافتد.

اینکه در هر دوره مردم با چه معیاری مایل اند بچه دار شوند یا چند فرزند داشته باشند، بستگی به شرایط و موقعیت اقتصادی و فرهنگی دارد. تعریف بشر از خانواده پُر اولاد و پُر جمعیت لااقل طی نزدیک به نیم قرن گذشته دستخوش تحول گشته است. اینکه جماعت آخوند تعریفش از هویت زن “ماشین جوجه کشی” و تولید مثل است را هیچ احدی در جامعه نمی پذیرد و فرزند کمتر یک معیار فراغت و بهداشت جسمی بیشتر برای زنان هم دارد.

بخش مهم دیگر، رابطه های خارج از ازدواج است که طرفین مایل به بچه دار شدن نیستند و در جمهوری اسلامی هم فرزندآوری خارج از ازدواج با مجازات سنگین حکومتی روبرو می شود. خارج کردن وسایل بهداشتی خطر حاملگی ناخواسته را افزایش و موجب بروز انواع بیماری های مقاربتی می شود و این یک اقدام جنایتکارانه دیگر توسط حکومت است.

مثل همه لحظات زندگی در ایران مردم این احکام ضد زن و ضد انسانی را به چالش کشیده و مطلقا نمی پذیرند که مشتی آخوند از گور برخاسته جان و زندگی و سلامت آنها را به خطر بیندازد.به همین دلیل پس از گذشت یک سال و نیم  مسئولین حکومتی به شکست این قانون ارتجاعی اسلامی اعتراف کرده اند. همانطور که انقلاب زن زندگی آزادی حکم داده است، این هیولاهای ضد زندگی باید سرنگون شوند تا جامعه نفسی به راحتی بکشد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *