رژیم اسلامى، مرد بیمار خاورمیانه – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دوشنبه سیاه بورس تهران؛ سهامداران حقیقی، بیش از ٩ هزار میلیارد تومان پول‌های خود را از بازار بورس بردند. رسانه‌های ایران گزارش دادند که بازار بورس تهران در روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، برای دومین روز پیاپی، دچار ریزش‌ شدید شاخص بورس به میزان بیش از ۱۲۰ هزار واحد شد.

دلایل بسیاری براى ریزش بازار سهام در ایران وجود دارد که برشمردن و تحلیل یک به یکشان به مثنوى هفتاد من بى شباهت نیست. سقوط ریال، تورم و یا ابرتورم ۴٧ درصدى، البته اگر به آمار رژیم اسلامى باور کنیم، تحریمهاى اقتصادى، سیاستهاى تورم زا از جمله چاپ پول بدون پشتوانه، “دخالت دولت در بازار”، ورود “پول هوشمند” و یا در اصل سرمایه هاى مالى سرگردان به بازار سهام، عوامل “روانى”، ترس سهامداران، تصویب دو فوریتى طرح مالیات بر درآمد حاصل از بازار بورس و مسکن و غیره از جمله دلائلى است که توسط کارشناسان اقتصادى براى سقوط بازار بورس مطرح میشود. اما به نظر میرسد که بسیارى از ناظران یک عامل اصلى و تعیین کننده در دوره فعلى را کاملا فراموش کرده اند.

در اینکه این سقوط، به مانند دفعات قبل، باعث خانه خرابى سهامداران خُرد خواهد شد شکى نباید داشت. به تعداد مال باختگان بار دیگر افزوده خواهد شد. تحلیل سقوط بازار بورس در ارتباط با اقتصاد بحران زده سرمایه دارى ایران و نرخ نزولى انباشت سرمایه در اقتصاد ایران که حتى قابل اتکاترین شاخه هاى اقتصاد آن یعنى صنعت نفت را هم تحت تاثیر قرار داده است، میتواند صحت نظرات مارکسیستها را به اثبات برساند ولى هنوز تمام واقعیت را ترسیم نمیکند.

بدون پرداختن به واقعیت انقلاب زن زندگى آزادى به عنوان عینیت مستقل و تعیین کننده و به خصوص پر رنگ شدن حضور کارگران به اشکال مختلف در ادامه این برآمد اجتماعى و در تعین بخشى به مطالبات این انقلاب، نمیتوان “دوشنبه سیاه” بازار سهام را فهمید.

“هراس” در بازار سهام، بازتاب هراس رژیم اسلامى در سیاست است. اگرچه بحران اقتصادى رژیم در چهل سال گذشته ریشه در بحران سیاسى حکومت اسلامى چه در داخل و چه سیاست بین المللى داشته است، اما اکنون تمامى افت و خیزهاى این اقتصاد تابعى از انقلاب و برآمدهاى اجتماعى خواهد بود. انقلاب مهر خود را بر تمامى عرصه هاى زندگى در ایران از سیاست تا فرهنگ زده است. سقوط بازار سهام فقط شاخص قدرت انقلاب در اقتصاد ایران و شاخص بى ثباتى رژیم اسلامى است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *