هنوز اردوغان نرفته است – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

انتخابات ترکیه که دیروز ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت) برگزار شد به دور دوم کشیده شده و هیچکدام از رقبا به اکثریت لازم نرسیده است. دور دوم انتخابات دو هفته دیگر برگزار میشود. گرچه اردوغان و حزب “عدالت و توسعه” و دیگر متحدینش کمی بیش از ۴۹ درصد رای آورده و کمال قلیچداراوغلو که خود را سوسیال دموکرات معرفی میکند کمی بیش از ۴۵ درصد، اما هنوز این امیدواری برای مردمی که میخواهند از شر دیکتاتوری اسلامی اردوغان رها شوند وجود دارد که در دور دوم بشود اردوغان را بیرون انداخت. جلوتر بودن اردوغان به معنای پیروزی قطعی او در دور دوم نیست چونکه بخشهایی از مردم که در این انتخابات شرکت نکرده اند، اکثرا از نیروهای سکولار و مخالف اردوغان هستند و با حساستر شدن انتخابات، قطعا طیف وسیعتری از آنها در رای گیری شرکت خواهند کرد.

نتیجه انتخابات ترکیه بیانگر شکافی عمیق در جامعه ترکیه است. ترکیه دهه های متمادی با دست بالا داشتن سیستم سکولار شناخته میشد. اما با روی کار آمدن حزب اسلامی عدالت و توسعه و اردوغان، بتدریج ارزشهای سکولار سرکوب و عقب رانده شد و سنتگرایی اسلامی غالب گردید. در انتخابات اخیر تمرکز تبلیغاتی اردوغان و حزبش علیه ال جی بی تی کیوها و دفاع از خانواده سنتی بود. اردوغان رسما با حمله به جامعه ال جی بی تی کیوها گفت که ترکیه “همجنسگرایی” را تحمل نمیکند و تهدید کرد. اینکه چنین موضع فاشیستی ای امروز از جانب اردوغان بیان میشود و علیرغم افول اقتصادی جدی در این کشور و جنایات بیشمار اردوغان علیه مردم کردستان و دیگر بخشهای جامعه، و پایمال کردن ارزشهای سکولار، او همچنان حدود ۵۰ درصد آرا را بدست می آورد، نشانگر عقبگرد بزرگ در جامعه ترکیه است که سکولاریسم و تحمل گرایشات مختلف طی دهه های متمادی در آن سنت رایج بوده است. جریان راست و فاشیست اسلامی “رفاه مجدد” برهبری فاتح اربکان نیز برای اول بار توانسته است ۵ نماینده به پارلمان بفرستد. این حزب در انتخابات از اردوغان حمایت میکند.

سرنوشت اردوغان نه فقط برای مردم ترکیه بلکه برای مردم دنیا مهم است. بیش از ۲۰ سال حکومت اردوغان و سیاستهای ضد انسانی و دیکتاتوری جنایتکارانه او علیه مردم کردستان و دیگر بخشهای جامعه، نفرت و انزجار علیه او و حزب اسلامیش را در دنیا بسیار گسترش داده است. اگر اردوغان در دور دوم شکست بخورد، قطعا میلیونها نفر در جهان جشن خواهند گرفت. مردم دنیا در نفرت از اردوغان، از مردم ترکیه یک دست ترند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *