کتاب، خامنه اى، فرهنگ – جلیل جلیلى

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

از ٣۴مین نمایشگاه بین المللى کتاب تهران تاکنون خامنه اى، رهبر حکومت اسلامى ایران و همینطور یک هیئت رسمى دولت اسلامى افغانستان دیدار کرده اند و گفته میشود که رئیسى هم در آینده نزدیکى از آن دیدار خواهد کرد.

علاوه بر آشکارترین پارادوکس این نمایشگاه که همانا محل برگزارى آن است، دو تناقض دیگر آن عبارت بودند از بازدید کنندگان نامبرده و بیانات خامنه اى در این رابطه.

در مورد پارادوکس اول، یعنی مصلی خمینی که محل برگزاری این نمایشگاه است، شاید تنها اشاره به اسم خمینى کافى باشد. اما در رابطه با تناقضات بعدى این نمایشگاه لازم است اشاره شود که حکومتهاى اسلامى، چه در افغانستان باشد و چه در ایران، با فلسفه کتاب، که همانا ترویج علم، دانش، تمدن، فرهنگ پیشرو و مترقى است، در تناقض هستند. بسته شدن مدارس دخترانه در افغانستان و بدستور طالبان یک نمونه از این نمونه ها است.

اما در رابطه با ایران و حضور خامنه اى و رئیسى و امثالهم باید اشاره کرد که اینها شاگردان و پیروان “امام”ى هستند که آموزش شان داده “بعد از جماع با حیوان، فورا حیوان را کشته و جسدش را بسوزانید”، با پاى چپ وارد مستراح شوید و قبل از وارد شدن بسم الله بگوئید. و بهمین خاطر، خامنه اى در مصاحبه اى که در پایان دیدارش انجام داده است، قبل از جواب به سوال مصاحبه کننده، که میپرسد “کتاب در فرهنگ ما چه جایگاهى دارد و چه کمکى به ارتقای فرهنگ میکند؟”، ابتدا “بسم الله” ش را میگوید، سپس با پاى چپ وارد میشود و بعد از تکرار چند باره خرسندى اش از اینکه توفیق پیدا کرده که در این نمایشگاه شرکت کند و اینکه آمارهایى که به او داده شده حکایت از تعداد بالاى شرکت کنندگان و میزان فروش کتاب دارد، میگوید: “فرهنگ کشور و فرهنگ سازى کشور همواره احتیاج به کتاب دارد.” این مرد حتى بصورت مصاحبه گرش نگاه هم نمیکند چون او یک زن است.

اینها شایسته نظر دادن در مورد کتاب، دانش و فرهنگ نیستند. مصاحبه با چنین مرتجعینى در این زمینه ها نهایتِ بى‌حرمتى به عِلم و فرهنگ و شعور اجتماعى انسان زمان ماست. حکومت هاى اینها نویسندگان را بشکل زنجیره اى به قتل رسانده اند و میرسانند، فرهنگ سازان و مروجین فرهنگ مدرن و انسانى را سر به نیست کرده و مخالفین دین و خرافات را اعدام کرده اند و اعدام میکنند. اما واقعیت خوشحال کننده این است که در ایران انقلابى شروع شده است که پیروزى اش به دخالت اسلام، نه تنها در عرصه علم و دانش و فرهنگ، بلکه به هرگونه دخالتش در زندگى خصوصى و اجتماعى شهروندان بطور قطع پایان خواهد داد؛ انقلاب زن زندگى آزادى.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *