جرم نه، تخلف! – عطیه نیک نفس

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محمد حسینی معاون پارلمانی رئیسی درباره آخرین وضعیت لایحه تدوین “قانون حجاب” گفته است: “نکته کلیدی لایحه این است که برخی موارد که تاکنون به عنوان جرم قلمداد می‌شد به تخلف تبدیل می‌شود و به تبع آن دیگر نیاز نیست در همه موارد پرونده‌ای در قوه قضائیه تشکیل شود؛ بلکه مجریان می‌توانند اقدام لازم را انجام دهند؛ مثلا فرد متخلف را جریمه کنند.”

مخمصه ای که جمهوری اسلامی در مورد حجاب در آن بشدت گیر کرده است با قتل حکومتی مهسا امینی و انقلاب زن، زندگی، آزادی ابعاد وسیعتری به خود گرفت و با نزدیک شدن تابستان شاهد یک بی حجابی عملی باز هم گسترده تر در ایران خواهیم بود.

از طرفی رادان از نصب دوربینهایی با هوش مصنوعی در سطح شهر صحبت میکرد که میتواند چهره زنان بی حجاب را شناسایی کند و به واسطه آن، اعمال زنان جرم انگاری شود! از طرفی دیگر گفتند که از این پس گشت ارشادی وجود نخواهد داشت و تمام فعالیت ما برای مقابله با بی حجابی عملی به تذکر لسانی ختم میشود. و حالا جرم انگاری و تشکیل پرونده قضایی در اکثر موارد منتفی شد و فرد بی حجاب هم متخلف شناخته میشود، نه مجرم.

 

انقلاب زن زندگی آزادی در مسیری که پیش می رود عقب نشینی های بیشتری به حکومت تحمیل خواهد کرد. یکی از این عقب نشینی ها همین عدم جرم انگاری از بی حجابی است چون سران حکومت با همین درجه از عقل معیوب خود درک کرده اند که هر تعرض فیزیکی به زنان و هر نوع دستگیری به جرم بی حجابی آتش خشم همگانی را شعله ور تر می کند و مردم را با انگیزه ای صد چندان بیشتر به جان حکومت می اندازد. مشاهده نشان داده است نیروهای مزدور رژیمی در برخورد با زنان بی حجاب روحیه باخته و بسیار با احتیاط برخورد می کنند و در عوض زنان با روحیه جنگنده، مزدوران را سر جای خود می نشانند. این است فضای رادیکال مبارزاتی در ایران.

زنان بی حجاب در ایران این سلول انفرادی را بر سر حکومت خراب کرده اند و این تغییر فضای اجتماعی که با جانفشانی زنان و جامعه بدست آمده یکی از زیبا ترین و مدرن ترین عناصر اصلی انقلاب را به جان رژیم انداخته و می رود که جمهوری اسلامی را در هم بکوبد. در گسترده تر کردن بی حجابی میدان جنگ با جمهوری اسلامی را گسترده تر کنیم. حمایت از زنان بی حجاب یکی از وظایف همه مردم در پیشروی انقلاب جاری است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *