پیوستگیِ قدم های انقلاب – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

شکست قطعی یک حکومت در شرایط انقلابی عموما با یک قیام صورت می گیرد. تا آن روز یک جامعه انقلابی جدال های بیشماری را در ابعاد متنوع تجربه خواهد کرد. انقلاب آخرین اقدام اجتماعی مردمی است که همه راه ها را برای تغییرات و بهبود زندگی خود تجربه کرده اما طبعا به نتیجه نرسیده اند. مردم ایران قدم به قدم در جهت ساختن یک انقلاب انسانی پیش رفته اند.

عقب ماندگی اسلامی- مذهبی در ایران تاریخ طولانی ای دارد. اما با شکست انقلاب ۵۷ این ارتجاع مذهبی تبدیل به استبداد سازمان یافته دولتی شد و در قالب اسلام سیاسی قدرت سیاسی را به چنگ گرفت و جنایاتی آفرید که در تاریخ زندگی بشری کم نظیر است.

یک حکومت تا دندان مسلح همیشه می تواند با توسل به نیروی قهریه و کشتار بیرحمانه و گسترده، تا حد معینی بر عمر خود بیفزاید و در روند سرنگونی وقفه ایجاد کند. اما وقتی چنین حکومتی در ابعاد اجتماعی در بن بست همه جانبه قرار می گیرد، آنچه که قطعی می شود متحدتر شدن جامعه ای است که برای رهایی دست به ریشه برده و وارد فاز انقلاب می شود.

ایران در این روزها شاهد صدها عمل انقلابی کوچک و بزرگ است. سازمان یافتن سراسری بی حجابی یکی از مهمترین آنها است. فضای شهرها و همه مراکز زیست و کار اجتماعی مملو از پیشروی علیه قوانینی است که دوام این حکومت به آنها وابسته است. در ایران مدرنیسم و جهانشمولی حقوق انسان علیه کل ارتجاع مذهبی صف آرایی کرده است. در تقابل با فرهنگ منحط و عزای اسلامی، رقص و موسیقی و زندگی مختلط زنان و مردان شکل اجتماعی به خود گرفته و اعتصاب، اعتراض، تحصن با خواست آزادی و برابری تبدیل به گفتمان روز و شکل روتین مبارزه تبدیل شده است.

استفاده گسترده از مدیای اجتماعی و نقد و افشای بی ترس جنایات حکومت شکل قالب به خود گرفته و نقد مذهب و خدا و دین و همه خرافات مذهبی به شکل خیره کننده ای مدیای اجتماعی را تسخیر کرده است. علیه اعدام فراخوان هایی داده می شود که از نظر وسعت و حمایت اجتماعی در سطح جهان بی سابقه است. این انقلاب با پیشروترین خواسته های انسانی خود در دل جهان جا باز کرده است و همه اینها باعث درهم شکستگی روحیه حکومتی و بر هم زدن انسجام حکومت شده است. در ایران هر ساعت انقلاب زن زندگی آزادی به اشکال متنوعی در جریان است. این انقلاب با قیام نهایی به سرانجام خواهد رسید.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *