اقتصاد رانتی و مبارزه براى رفاه اجتماعی – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

هشدار بابتِ “اصلاح احتمالیِ بودجه”. آیا سهم تأمین اجتماعی قیچی می‌شود؟ به گزارش ایلنا، دولت در پی کاهش بودجه سازمان تأمین اجتماعی است. خبرگزاری ایلنا با اشاره به اظهار نظرها دربارۀ اصلاح قانون بودجه، از نگرانی شدید کارگران و فعالان صنفی دربارۀ احتمال حذف مبلغ در نظر گرفته شده برای سازمان تأمین اجتماعی خبر داد. با وجود بدهی هنگفت دولت به سازمان تأمین اجتماعی، در قانون بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد که این سازمان می‌تواند از راه فروش نفت به مبلغ ۷۰ هزار میلیارد تومان، بخشی از بدهی‌اش را دریافت کند.

تورم افسار گسیخته سالهاى جارى، سفره مردم را هر چه بیشتر کوچکتر کرده است و رژیم اسلامى قصد هیچ اقدامى در جهت بهبود زندگى مردم ندارد. بودجه سال جارى نیز مانند گذشته، چیزى جز لیست پرداخت هزینه هاى هنگفت مراکز سرکوب، حوزه هاى جهلیه، مراکز تبلیغات اسلامى و جریانات تروریستى در خاورمیانه نیست.

تمامى سازمانها و فعالین کارگران به درست به افشاء سیاست رژیم در قیچى کردن بودجه سازمان تامین اجتماعى پرداخته اند و خواستار پرداخت عاجل بدهى دولت که بالغ بر صد هزار میلیارد تومان و شاید بیشتر باشد، شده اند. اصلاح بودجه، اسم رمز تامین کسر بودجه دولت با توسل به حذف دیون و پرداختى هاى دولت به سازمان تأمین اجتماعى است.

بدون شک، تمرکز بحث سازمانهاى کارگران باید در جهت سازماندهى هرچه بیشتر اعتراضات کارگران براى پرداخت هر چه سریع تر این قروض دولتى به شکل نقد و نه از طریق فروش نفت و گاز باشد. کسرى بودجه در دولتهاى رانتى، در اصل نشان از دزدى هاى میلیاردى رژیم از خدمات رفاهى و اجتماعى و پرداخت بى حساب و کتاب هزینه هاى اعوان و انصار و موسسات مربوطه است.

با سرنگونى رژیم اسلامى به نیروى انقلاب، بدون شک حجم عظیمى از تولیدات و ثروت اجتماعى صرف پروژه هاى رفاهى جامعه خواهد شد. با حذف رانت خواران و دزدسالاران با یا بدون عمامه و با سپردن اداره امور به دست شوراهاى مردمى، بهداشت و درمان رایگان، آموزش و پرورش رایگان، تعیین دستمزدها بر حسب یک معیشت و سبد کالایى لایق شان زندگى انسان در زمره اقدامات اولیه این شوراهاى منتخب مردم خواهد بود. مردم به درست دریافته اند که حق خود را جز از طریق اعتراض و اعتصاب نمى توانند به دست آورند. گسترش اعتصابات عمومى سنگر بزرگى است براى تحقق خواستهاى مردم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *