از پلمب و قطع اینترنت تا … – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

*

از پلمب و قطع اینترنت تا … – کیوان جاوید

*شهرستان بدره یک هفته پیشتر شاهد تعطیلی مکان اصلی گردشگری خود به نام “تنگه کافَرین” بود.  دلیل: “عدم رعایت حجاب اسلامی.”

* تخریب شبانه کافه‌های شهرک اکباتان. ماموران شهرداری با هماهنگی پلیس کافه‌های خیابانی کارون، مازو، طهران، دوراک، رادین، خط سیاه، گودار و بنتی در فاز دو شهرک اکباتان به‌طور کامل تخریب کردند.

* کتاب‌فروشی اردیبهشت در رشت به دلیل “عدم رعایت ضوابط و مقررات اماکن عمومی” و “عدم رعایت پوشش نامناسب بانوان” پلمب شد.

* شهر کتاب اصفهان به دستور فرمانده انتظامی استان اصفهان پلمب شد.

بررسی هر پدیده و اتفاق طبیعی و اجتماعی کار انسان خردمند است. کار انسان را ساخت و فکر بشر با کار و تلاش جمعی و زندگی اجتماعی تکامل یافت، انسانی که برای ادامه زندگی و بهبود شرایط زیستی و مادی تلاش می کند. به این دلیل بررسی اقدامات عمیقا ضد اجتماعی این حکومت ما را به نتایج جالبی می رساند.

همین چند نمونه بازگوکننده یک بحران و بن بست در کارکرد روتین یک حکومت در تقابل با مردم است. راستی در کدام کشور دیگری می توان چنین اقداماتی را سراغ گرفت؟ ایرانِ تحت حاکمیت جمهوری اسلامی مقام اول جهان را در تقابل با ابتدایی ترین جلوه های زندگی اجتماعی دارد. اما چرا اینطور است؟ چرا باز بودن کافه های یک شهر مخل آسایش حکومت است؛ چرا با اینترنت این چنین دشمنی می ورزند؟

جواب روشن است. بن بست تمام عیار یک حکومت در برابر مردم. مردم ایران نه در خفا که علنا و مستقیما حکومت را به چالش کشیده اند. هر جلوه ای از حیات اجتماعی و نوع زندگی با بنیادهای فکری، سیاسی و فرهنگی حکومت در تضاد آشکار قرار دارد. این تضاد علنی و تکثیر شونده است. در چنین اوضاع اجتماعی که عمل روزمره یک جامعه مدرن و پیشرو تضاد فرهنگی عمیق با بنیادهای عمیقا ارتجاعی حکومت پیدا کرده است، یک اتفاق دیگر یعنی انقلاب زن زندگی آزادی مزید بر علت شده است تا جمهوری اسلامی با نفس بقاء و زندگی عادی و روتین جامعه  در بیفتد. انقلاب زیر گوش این حکومت با قدرت بر طبل سرنگونی می کوبد. قطع اینترنت، پلمب کردن گسترده اماکن عمومی، حملات شیمیایی به مدارس، خط و نشان کشیدن های بی حاصل علیه زنان بی حجاب و تشدید اعدامها، نه نشانه قدرت این حکومت که از نشاندهنده بن بست و استیصال حکومتی است که امروز یا فردا سرنگون خواهد شد..

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *