چرا اعدام؟ – منظر دریاکناری

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

عفوبین‌الملل: ۷۰ درصد اعدام‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۲ در ایران صورت گرفته است.

سئوال کلیدی که ذهن هر انسانی را به خود مشغول می کند این است که چرا توسل به اعدام اینچنین جان سخت، قدیمی و پاپرجا است؟ سئوال دیگر این است که چرا در کشورهای با مجازات اعدام، فقر و فلاکت و جرم و جنایت گسترده تر است؟ اعدام قرار است تضمین کننده چه چیزی در اجتماع باشد؟

یک تبلیغ جاافتاده برای قانونی و مشروع دانستن اعدام، درس عبرت گرفتن زندگان است تا با دیدن عمل قاطع حکومت مراقب رفتار و کردار اجتماعی خود باشند. می گویند اگر قتلی صورت گرفته باشد مجرم باید با اعدام پاسخ بگیرد تا هم عدالت اجرا شود و هم دیگران ببینند که دولت قاطعانه و بی ترحم عمل می کند. در کشورهای اسلام زده مخالفت با لیست بلند بالایی از باورهای ایدئولوژیک سران حکومت که شکل قانونی به خود گرفته اند شامل مجازات اعدام می شود.

این دلایل فقط برای رد گم کردن و پوشاندن صورت مسئله برای اعمال این قتلهای سازمان یافته دولتی است. هیچ جامعه ای با اجرای اعدام، خشونت پرهیز نشده است. نفس اعدام، آنهم در ابعادی که تحت حاکمیت جمهوری اسلامی جریان دارد، خود بزرگترین نمونه خشونت و ترویج خشونت است. اعدام یک حربه ارعاب است که در دست طبقات ستمگر علیه طبقه و مردمی بکار می رود که سهم شان از زندگی و رفاه و آسایش توسط حاکمان دزدیده شده است.

تا اینجا اعدام علیه مخالفین سیاسی و همه گروه های اقلیت جنسی، قومی، ملی و نژادی بکار گرفته شده تا به دیگران درس عبرتی داده شود که پا از گلیم خود درازتر نکنند. اعدام یک ابزار سرکوب است، درست مثل چماقداران حکومتی، نیروی انتظامی سرکوبگر که به تظاهرات شلیک می کنند، مثل شکنجه گران که با شلاق از زندانی اعتراف می گیرند و دقیقا مثل تحمیل انفرادی های بلند مدت به زندانی سر موضعی.

این وسیله ارعاب و جنایت را می شود از از جمهوری اسلامی و همه دولت های دیگر گرفت. هر اعتراض و هر تجمع و هر فراخوان ما به مقابله با حکومت اسلامی باید یک فریاد بلند علیه اعدام نیز باشد. هم اکنون اعتراضات علیه اعدامها توسط خانواده های محکوم به اعدام در جریان است. در اصفهان همین دو شب قبل مردم با شنیدن خطر اعدام سه جوان اسیر انقلاب جاری شبانه به خیابان ریختند و مانع اعدام آنها شدند. این عمل باید وسیعا باز تکثیر شود. با پیروزی انقلاب ما اعدام برای همیشه ملغا می شود. این فرمان مهم انقلاب زن زندگی آزادی است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *