بحران نان، بحران معیشت، پاسخ مردم – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کاهش سهمیه آرد نانوایان خبرساز شده است. موضوع چیست؟ نانوایان طبق گزارشات هر ده روز دغدغه کم شدن سهمیه آرد دارند. از جمله در حالیکه سهمیه آرد به نصف رسیده و پخت بیشتر نان در ساعات مقرر ممکن نیست، در مهرماه گذشته تحت عنوان تخلفات و عدم پخت در ساعات مشخص، سهمیه آرد آنها کم شد. بعلاوه اینکه نانوایان با مشکلات دیگری چون پرداخت جریمه های سنگین، قطعی مکرر دستگاهها و غیره روبرویند و بسیاری از آنها برای ادامه شغل به بن بست رسیده و ناگزیر کارشان را ترک میکنند. بدین ترتیب بحران نان نیز به بحران آب و برق و هوا اضافه میشود. نه فقط نان گرانتر میشود بلکه برای تهیه آن باید صف کشید.

این داستان نشان آشکار دیگری از فروپاشی اقتصادی حکومت و بن بستش در اداره جامعه است. جمهوری اسلامی که در سراشیبی سقوط قرار دارد، تنها مشغله اش چپاول بیشتر مردم و توسل به ماشین سرکوب و اعدام برای ماندن است.

در برابر چنین وضعیتی جامعه بپاخاسته، و شعار فقر فساد گرونی میریم تا سرنگونی بازتاب خیابانی آنست. مردمی که هشت ماه بی وقفه با فریاد زن زندگی آزادی جنگی بی امان برای رهایی از جهنم جمهوری اسلامی را به پیش میبرند. اما امروز در تداوم انقلاب، یک سوال فوری، راه مقابله موثر با این وضعیت اسفبار فقر و گرسنگی است. بویژه در جامعه ای که تامین اولیه ترین نیازهای حیاتی با بحران روبرو شده است. روشن است که پاسخ عمل مستقیم خود مردم است. تشکلهایی چون تشکلهای معلمان، بخشهای مختلف کارگری و اجتماعی نقش مهمی دارند و اتحاد مبارزاتی آنها حول خواستهای مشترک سراسری و علیه سرکوبگریهای حکومت کلیدی است.

اتحاد برای پیشبرد کارزار هایی قدرتمند بر سر خواستهای معیشتی از جمله لغو مصوبه مزدی شورایعالی کار و افزایش دستمزدها به بالای سبد هزینه ۲۵ میلیونی، درمان و تحصیل رایگان از جمله اقدامات اجتماعی برای تنگتر کردن حلقه محاصره علیه حکومت است. به این ترتیب زمینه برای برپایی اعتراضات پُر جمعیت خیابانی و اعتصابات سراسری فراهم تر شده و انقلاب قدرت میگیرد. بعلاوه با اهرم شوراهای مردمی در تمام محلات و شهرها باید امورات زندگی را از چنگ چپاولگران و سرکوبگران حکومتی بیرون کشید و اعتراضات محلی و سراسری متحدانه ای را شکل داد. از جمله صف های تهیه غذا را به صفهای اعتراض علیه حکومت تبدیل کرد و نیروهای سرکوب را فراری داد و سدی در برابر تعرضات حکومت شد. منشور مطالبات حداقلی منشور مبارزه متحد مردم است و باید حول آن متحد شد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *