رابطه اسلام با اعدام و خشونت – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان در خطبه های نماز جمعه دیروز با اشاره به زیاد شدن تعداد اعدام‌ها در ایران و واکنش شدید مردم در ایران و جهان به آن گفت: “چنین چیزی در دین اسلام وجود ندارد و این نتیجه نوعی نگاه خاص به دین است و من به مردم دنیا می‌گویم که این اعدام‌ها به دین اسلام ربطی ندارد.”

در طول تاریخ پیدایش مذاهب و بویژه ادیان ابراهیمى، پدیده خشونت جوهر مرکزى آموزه هاى این مذاهب را تشکیل داده است. در تورات، انجیل و قرآن تحقیر زنان، ناپاک شمردن زن در دوره عادات ماهانه، حکم سنگسار در صورت رابطه جنسی خارج از ازدواج، حکم ازدواج اجبارى دخترى که مورد تجاوز واقع شده با فرد تجاوزگر، حق تملک مرد بر زن و کودکان، حکم تمکین و فرمانبردارى و سکوت زن در مقابل مرد، قربانى کردن کودک در برابر خداى ”مهربان“، حکم قصاص، کشتن خداناباوران و هزاران حکم ریز و درشت مذهبى براى به تمکین کشیدن مردم از جمله باورها و دستورات مذهبى است.

اعدام شنیع ترین نوع قتل، قتلى است که توسط دولتها براى سرکوب و ارعاب مردم به کار گرفته شده و میشود. ادعاء این که مذهب و بویژه در ایران دین اسلام، هیچ نقشى در توجیه و سازماندهى احکام اعدام نداشته است، از جمله تلاش های هر روزه کاسبان و دلالان دین وجریانات راست و سلطنت طلب است.

واقعیت این است که خوشبختانه با تلاشهاى بى دریغ فعالین چپ و بشردوست، جنبش علیه اعدام چنان جایگاهى در انقلاب زن زندگى آزادى یافته است که راه را بر روى هر نوع دودوزه بازى و ریاکارى سیاسى و مذهبى بسته است.

کیست که نداند، دین اسلام چه حجم بزرگى از انسان ستیزى، زن و کودک آزارى، خشونت، قتل و قصاص را چه در نص صریح قرآن و چه در آموزه هاى دیگر خود جاى نداده است. تاریخ معاصر خاورمیانه نیز به روشنى نشان داده است، که چه نحله سنى اسلام مانند داعش و طالبان و چه نحله شیعى آن مانند رژیم اسلامى در ایران از هیچ جنایتى براى بقاء خود دریغ نکرده اند.

با پیشروى انقلاب زن زندگى آزادى و با سرنگونى رژیم اسلامى با جنایات مذهبى همانگونه رفتار خواهد شد که با جنایات فاشیستها رفتار شد و با گستردگى بیشتر و همه جانبه تر. دادگاه هاى مردمى با شفافیت و علنیت کامل خود و به دور از قید و بند هاى سیاسى و اقتصادى، امید به عدالت قضائى را در دل میلیونها انسان دادخواه در جهان روشن خواهند کرد. این را به عیان خواهیم دید.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *