دانشگاهها و فوران خشم علیه اعدامها – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اعدام سه جوان پرونده “خانه اصفهان”عصبانیت و اعتراض را در سراسر جامعه دامن زده است. دانشجویان دانشگاههای مختلف روز گذشته ۳۰ اردیبهشت با خشم و انزجار اعدام صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی، و مجید کاظمی را محکوم کردند و با مشتهای گره کرده علیه حکومت شعار دادند. در دانشگاههای تهران، بهشتی، الزهرا، زنجان، و تربیت مدرس و برخی دانشگاههای دیگر دانشجویان تظاهرات و اعتراض کردند و جنایات حکومت را محکوم کردند.

این روزها کشور بار دیگر سراسر خشم است. سراسر غم است. سراسر اتحاد و اعتراض است. اعدام این سه جوان تظاهرات و اعتراضات بسیاری را در ایران و در کشورهای مختلف دامن زده است.  اعدام این سه جوان و اعدامهای روزها و هفته های اخیر در زندانها، خشم را به درون همه خانه ها برده است. زن و مرد و پیر و جوان و کودکان، در کنار خانواده ها و بازماندگان قربانیان هستند، آنها را از خود میدانند و درد و زخم آنها را با تمام وجود احساس میکنند.

این فضای خشم نقطه عطفی را در فضای خیزش انقلابی و فضای اعتراضی در جامعه دامن زده است. برای انقلاب کردن خشم سراسری لازم است. اتحاد سراسری لازم است. عزم و امید سراسری لازم است. و دلیل ترس و وحشت و درهم ریختگی سراسری حکومت نیز لازم است. همه اینها امروز بوفور در جامعه وجود دارد.

همه امروز میدانند که فرماندهان ظاهرا قدر قدرت حکومت، در پشت درهای بسته از ترس میلرزند و به رهبر منفورشان میگویند: “استخدام نیرو برای سپاه ۶۸ درصد کاهش یافته است”، میگویند ما دیگر امکان استخدام نیرو نداریم. میگویند خیلی از فرماندهان و پاسدارانشان دارند فرار میکنند. میگویند رده های پایین و حتی میانه پاسداران حاضر نیستند به مردم شلیک کنند.

به کار گرفتن جلادان و گسترش اعدامها تقلایی برای جبران این درهم ریختگی است. اما با اعدام چیزی جبران نمیشود. برعکس خشم خفته منفجر میشود. امروز دانشگاهها، خیابانها، کارخانه ها و مدارس و همه جا مملو از خشم و اعتراض است و فوران امروز آن، تنها نوک کوه یخی است که بزودی با تمام وجود با انفجار عظیم تر انقلاب زن زندگی آزادی ریشه ظالمین خونخوار و متحجر و ضد بشری را خواهد کند. حتی خود جلادان نیز تردیدی در این واقعیت ندارند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *