همه با هم علیه مجازات اعدام برای هرجرمی! – حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

حزب کمونیست کارگری، کمیته بین المللی علیه اعدام و برخی از فعالین جنبش علیه اعدام همیشه اعلام کرده اند اعدام قتل عمد دولتی است و مجازات اعدام به هر بهانه ای و برای هر جرمی باید لغو شود. امروز این شعار و هدف ما توده ای شده است. بدنبال اعدام سه جوان در اصفهان اکنون مخالفت نه تنها با احکام اعدام بلکه با نفس مجازات اعدام گسترش می یابد. این حرکت در مدیای اجتماعی با توئیت شهریار شمس فعال دانشجوئی و زندانی سیاسی سابق آغاز شد. او می نویسد:

“من، شهریار شمس، از داخل ایران با هویت واقعی و مشخص خودم و خیلی واضح می‌گویم با قانون اعدام برای هر جرمی مخالفم و برای لغو قانون اعدام هرکاری که بتوانم حاضرم انجام بدهم.”

این متن الگوئی شده است برای توئیت بسیاری از فعالین و روزنامه نگاران و وکلا و دیگر کاربران مدیای اجتماعی که هر یک با  اسم و هویت واقعی خود آنرا تکرار میکنند. این روند رو به گسترش است و میرود که به یک ترند تبدیل بشود.

کانون نویسندگان، شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت، و شماری از فعالین مدافع حقوق بشر نیز بعد از اعدام سه جوان در اصفهان در بیانیه هائی  مخالفت خود را با مجازات اعدام اعلام کرده و خواستار لغو آن شده اند.به این ترتیب مخالفت با اعدام از مقابله با احکام مشخص اعدام فراتر میرود و به یک حرکت اجتماعی علیه نفس مجازات اعدام ” برای هر جرمی” ارتقا می یابد.

اعدام قتل عمد دولتی است و در هر کشوری باید ممنوع شود اما درجمهوری اسلامی اعدام جنایت به توان دو است چرا که اینجا بیگناهان اعدام میشوند. محاربه، مخالفت با نظام، مخالفت با اسلام، ترک دین و “ارتداد”، بی خدائی و ضدیت با مذهب، سب النبی و توهین به مقدسات ملی و مذهبی و نظایر آنها که در قوانین اسلامی مستحق اعدام هستند، هیچیک نه تنها جرم نیستند بلکه جزئی از حقوق پایه ای مردم محسوب میشوند. “جرم” های غیر سیاسی ای نظیر “زنا” و همجنسگرائی و کلا روابط جنسی افراد بزرگسال با یکدیگر نیز جزو حقوق شهروندان است. گذشته از اینها  بسیاری از محکومین به اعدام بخاطر جرمهائی نظیر قتل و سرقت و پرونده های مربوط به مواد مخدر و غیره هم در سیستم قضائی جمهوری اسلامی از نظر حقوقی بیگناهد چون از ابتدائی ترین حقوق مربوط به متهمین محروم بوده اند. سیستم قضائی جمهوری اسلامی از نحوه بازداشت و تشکیل پرونده و حقوق زندانی تا روند دادگاه و قضاوت و سیستم کیفری و غیره تماما ناعادلانه و ضد انسانی است و از این رو از نظر حقوقی همه محکومین در این سیستم  بیگناه هستند و باید مجددا در دادگاههای مدنی و در یک روند متمدنانه و عادلانه تجدید محاکمه بشوند.

به همه این دلایل در ایران امروز صد چندان بیش از هر جامعه دیگری  باید تاکید کرد که “اعدام قتل عمد دولتی است و برای هر جرمی  باید ممنوع شود”.

بر افراشتن پرچم مبارزه با اعدام برای هر جرمی، بویژه در شرایط خطیر امروز که جمهوری اسلامی اعدام را بعنوان اسلحه سرکوب انقلاب بکار گرفته است، یک گام بزرگ به جلو در مبارزه با ماشین آدمکشی جمهوری اسلامی و در تعمیق و پیشروی انقلاب زن زندگی آزادی و تعیین تکلیف نهائی با این حکومت جنایتکار است.

جلادان حاکم اعدام میکنند تا بخیال خود جامعه را مرعوب کنند اما با هر جنایتی انقلاب را گسترده تر و عمیق تر میکنند. برای توقف تک تک احکام اعدام، اعم از محکومین سیاسی و عادی، باید با تمام قوا جنگید و در عین حال باید مبارزه برای لغو مجازات اعدام را هر چه گسترده تر و قدرتمندتر به پیش برد. جا دارد نه تنها در شبکه های مدیای اجتماعی بلکه در بیانیه ها و فراخوانهای اعتراضی و در  اعتصابات و تجمعات خیابانی معلمان، بازنشستگان، کارگران، جوانان، دانشجویان، و اعتراضات همه اقشار مردم بر سر هر مساله ای توقف احکام اعدام و لغو مجازات اعدام را نیز بر شعارها و خواستهای خود بیفزائیم و با صدای بلند اعلام کنیم اعدام قتل عمد دولتی است و باید لغو شود! همه با هم برای لغو مجازات ضد انسانی اعدام!

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *