رنسانس عمیق فرهنگی در ایران – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور چند روز قبل گفته بود: “جمعیت زنانی که از حجاب اجباری سرباز می‌زنند بسیار گسترده‌تر از حدی است که حکومت توان مقابله، برخورد و بازداشت آنها را بعنوان “مجرم” داشته باشد. در تهران بین ۱۵ تا۲۰ درصد کشف حجاب داریم.”

حتی اگر این آمار حکومتی را واقعی بگیریم حدود یک میلیون نفر در تهران بی‌حجابند. یک میلیونی که مورد حمایت میلیون‌ها نفر دیگر هستند. حکومتی که در ۴۴ سال گذشته با خشن‌ترین شیوه‌ها نتوانست مانع رشد بی‌ججابی شود، حالا که بویژه با انقلاب زن زندگی آزادی بسیار ضعیف‌تر شده و بی‌حجابی هم ابعاد چند میلیونی در سراسر کشور پیدا کرده، هیچ خاکی توی سر خودش نمیتواند بکند. مقامات مختلف مجبور شده‌اند علنا در مقابله با بی‌حجابی فزاینده به شکست خود اعتراف کنند.

اما مساله صرفا بی حجابی نیست. از خالی شدن مساجد تا سونامی بی‌مذهبی، از رواج سنت‌های مدرن و غیر مذهبی در ازدواج تا خاکسپاری، از بالا رفتن سن ازدواج تا روابط زن و مرد در خانواده‌ها، از حضور و نقش فعال و رهبری کننده زنان در اعتراضات خیابانی تا کارزارهای سیاسی، رواج وسیع گروه‌های رقص و موزیک و انواع گردهمایی‌های غیر مذهبی اینها گوشه‌ای از یک انقلاب فرهنگی عمیق است که از سالها قبل بنیادهای ایدئولوژیک و فرهنگی حکومت را مورد تعرض قرار داده و در انقلاب جاری به اوج خود رسید. شعار زن زندگی آزادی سمبل این پیشروی فرهنگی و انقلاب فرهنگی و سیاسی و ایدئولوژیک است.

رنسانس بسیار عمیقی جامعه ایران را شخم زده است. باورهای مذهبی مورد تعرض یک جنبش وسیع توده‌ای در میان نسل‌های مختلف و نه فقط نسل جدید قرار گرفته، جنبش رادیکال و مدرنی علیه سنت‌های ضد زن در مقابل حکومت عقب‌مانده اسلامی سر بلند کرده و جنبش اسلامی و فرهنگ و مقدساتش را مورد هجوم خردکننده قرار داده است. انقلاب ایران صدبار بیشتر از انقلاب فرانسه ضد مذهبی و علیه دنیای کهنه است. صدبار بیشتر از انقلاب ۱۹۱۷ در روسیه علیه سرمایه‌داری و روبنای فرهنگی و سیاسی آنست. برنامه و پلاتفرم‌ها و منشورهایش بسیار روشن‌تر از انقلاباتی است که در قرون گذشته صورت گرفته و تاثیر منطقه‌ای و جهانی آن بسیار فراگیرتر از انقلابات دیگر خواهد بود. این انقلابی است که روی دوش انقلاب ناتمام مشروطه و انقلاب شکست خورده ۵۷ قرار گرفته و با اتکا به درس‌های این انقلابات تا تخریب کامل نظم ضد انسانی کهنه به پیش میرود. هیچ نیرویی قادر به جلوگیری از این پیشروی نیست.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *