رژیم و وحشت از صدای زن – میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مهدیه محمدخانی، خواننده موسیقی، با استفاده از هشتگ «آواز جنسیت ندارد»، از مردم و هنرمندان دعوت کرد تا در کنار یکدیگر برای رفع ممنوعیت آواز زنان در ایران، تلاش کنند. او در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشته: “برگزارى کنسرت بانوان از دید من و بسیارى همکارانم نوعى بی‌احترامى به مردان کشورمان است که از انجام آن همواره اکراه داریم و همچنان هم‌خوانى با خواننده مرد هم توهین به کل جامعه فرهیخته و اهل هنر ایران بوده و این وضعیت تلخ و خنده دار باید براى رسیدن به وضعیت پایدار و برابر، به سرعت بررسى و حمایت شود.”

یکی از نمونه‌های بارز آپارتاید جنسی و تبعیض جنسیتی در ایران، ممنوعیت آوازخواندن و خوانندگی برای زنان است. متحجرین حاکم به‌خیال خودشان برای رفع این مشکل پدیده غریب و مضحک کنسرت‌های تک‌جنسیتی را ابداع کردند. کنسرت‌هایی که علاوه بر خواننده و تماشاگران که باید حتماً زن باشند، سایر عوامل برگزاری کنسرت از طراح صحنه و مهندس صدا و بلیت‌فروش و خلاصه همگی باید هم‌جنس باشند. در طی سالیان حکومت اسلامی برخی خوانندگان زن با استفاده از همین امکان سعی در زنده‌نگه داشتن موسیقی برای زنان کردند.

با شروع انقلاب جاری و حضور بی‌سابقه جنبش زنان در رأس آن، با لغو عملی حجاب در کوچه و خیابان و خواست‌های عمیقاً انسانی و مترقی که جامعه مطرح کرده است و نسل جوانی که مشت به آسمان می‌کوبد دیگر سخن گفتن از کنسرت‌های زنانه و منع آوازخواندن زنان غیرقابل‌قبول و نفرت‌برانگیز است. این جامعه و مشخصاً جنبش زنان تا همین حالا دست‌آوردهای عملی فراوانی در مقابله با حکومت و قوانین ضدزن آن داشته‌اند.

فراخوان خانم مهدیه محمدخانی را هم باید بر متن چنین شرایطی ارزیابی کرد. ایشان به‌درستی توضیح داده‌اند که محدودیت آوازخواندن زنان درست مانند همه محدودیت‌های جنسیتی توهین به هر دو جنس در جامعه است. این خواست به‌حق زنان را باید جدی گرفت. مسئله بر سر نفس نابرابری فاحش جنسیتی است، چه در عرصه پوشش و چه در عرصه هنر. این خواست می‌تواند به یکی از خواست‌های مهم جنبش زنان و به‌خصوص هنرمندان عرصه موسیقی فارغ از جنسیتشان تبدیل شود. حکومت اسلامی باید بداند که تبعیض جنسیتی در هیچ عرصه و به هیچ شکلی برای جامعه قابل قبول نیست.

برای مثال برپایی کنسرت‌های خیابانی کوچک در سطح شهر از سوی زنان قطعاً مورد استقبال جامعه قرار خواهد گرفت و حکومت را مرعوب‌تر می‌کند. روز سرنگونی حکومت آپارتاید جنسی نزدیک است، روزی که در آن زنان سرود پیروزی را با صدای بلند خواهند خواند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *