کارگران و سوانح محیط کار – سلیمان سیگارچی

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا به گزارش سایت خبری هه‌نگاو، روز شنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ ژوئن ۲۰۲۳ مصطفی مولودی پور بدلیل جراحات وارده در اثر سانحه ناشی از نبود وسایل ایمنی کار در مهاباد جان خود را از دست داد. قبل از هر چیز به خانواده این عزیز تسلیت میگویم.

پدیده فقدان ایمنی در محیطهای کار و لوازم ایمنی کافی برای کارگران امر تازه ای نیست. کارفرمایان بدلیل ملزم نبودن به رعایت قوانین ایمنی در محیط کار و پیاده نکردن پروتکلهای ایمنی بدلیل پایین آوردن هزینه و در واقع اهمیت ندادن به جان انسان مسبب غیر مستقیم این جنایات هستند.

مسبب اصلی نا امن بودن و سوانح محیطهای کار، رژیم جنایت پیشه اسلامی است. اهمیت نداشتن جان انسانها و چشم داشتن به سود بیشتر مانع از تصویب قوانین و موازین سخت ایمنی در محیط کار است. البته تصویب قوانین و موازین نیز به تنهائی کافی نیست. بازرسی کردن و نظارت بر رعایت این موازین و استاندارها نیز باید بطور مرتب از طریق بازرسان صالح و مجرب بعمل آید.

جان باختن کارگران در محیطهای کار نه فقط باعث ضایعه به کارگران میشود بلکه پیامدهای جانبی را نیز بدنبال دارد. مصطفی متاهل و پدر ۳ کودک بود. کودکانی که منتظر بازگشت پدر و آغوش گرم او بودند. مشکلات اقتصادی خانواده بعد از مرگ او، درد از دست دادن همسر و پدر برای سایر افراد خانواده کمبودی جبران ناپذیر است.

کارگران و خانواده هایشان باید با ابزارهای مناسب  به جنگ این معضل اجتماعی بروند. از جمله با تشکیل گروه های کاری ، اتحادیه و مجمع عمومی و شوراهای کارگری باید به کارفرمایان و نهادهای ذی ربط دولتی فشار بیاورند. باید در مقابل شهرداریها ، فرمانداریها و دفاتر شورای شهر جمع شوند و به کمبود وسایل و موازین ایمنی در محیط های کاریشان اعتراض کنند. کارفرمایان موظف هستند وسایل ایمنی نظیر ماسکهای قوی، دستکش ، کلاه ،عینک ایمنی، و پوتین پنجه آهنی بطور رایگان در اختیار کارگران بگذارند.

سوانح محیط کار و مرگ و میر کارگران یکی دیگر از پدیده های مخرب نظام کثیفی است که سودآوری را تحت هر شرایطی هدف قرار داده است. ولی عمر این بهره کشی هم دارد به پایان میرسد. تا آنزمان

کارفرمایان موظفند از طریق پرداخت بیمه هائی از قبیل بیمه بیکاری مکفی، بیمه حوادث و بیمه عمر کارگران را تامین کنند.

کارفرمای آقای مولودی پور مسئولیت دارد و موظف است  خانواده این عزیز جانباخته را تحت پوشش بیمه های مناسب قرار دهد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *