بی دین ترین و سکولارترین – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۶۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محمد زکایی، استاد حوزهٔ علمیهٔ قم: “در آینده‌ای نه چندان دور و با مرگ نسل‌های دههٔ ۴۰ به پایین، دیگر چیزی به نام مذهب ‌و اعتقاد، در بین نسل‌های جوان، دیده نخواهد شد!”

“تنها راه نجات دین و مذهب از آسیب بیشتر، خروج روحانیت از پست‌های حکومتی و ‌سیاسی و پرداختن به مسائل اعتقادی جامعه است که البته خیلی دیر شده و نسل‌های ۵۰ تا۹۰ اکثراً بدون مذهب هستند”.

“اغلب پرورش یافتگان جمهوری اسلامی، حتی نماز نمی‌خوانند که هیج، تمام مظاهر دین را تمسخر می‌کنند! بنابراین‌ آینده نشان می‌دهد ایران تبدیل به بی‌دین‌ترین و سکولارترین کشور مسلمان خواهد شد.”

آخوندهاى ریز و درشت به تکاپو افتاده اند تا اسلام را نجات دهند. تحلیل هاى چندرغازى و من در آوردى “اساتید ” بیزنسهاى فروش خرافات، معروف به “حوزه هاى علمیه”، هم کم مایه هستند و هم دیر هنگام. مردم دهه ها است از اسلام عبور کرده اند. اما آنچه این “اساتید” را سرآسیمه به اقرار و اعتراف واداشته است تحول و انقلاب اجتماعى است که مدتها در زیر پوست جامعه در حال اتفاق است.

پروژه نجات اسلام،  دهه ها در صدر برنامه دوم خردادیها و اصلاح طلبان و مغضوبان و رانده شدگان از درگاه رژیم اسلامى بوده و هست ولى به نظر میرسد که دوزارى کج این طیف نیز افتاده است و میدانند که این لاشه متعفن را نمیتوان با هیچ سلام و صلواتى زنده نگه داشت. ترس واقعى این حضرات بى رونقى و بسته شدن دکانها و بیزنسهاى خرافه فروشى و صندوقهاى صدقات و از دست دادن در آمدهاى میلیاردى خودشان است. دم و دستگاه و صنعت مذهب شیعى اسلام حاضر است از دوازده امام خود بگذرد ولى یک دوازدهم خمس و زکات خود را از دست ندهد.

تمام هم وغم این پارازیتهاى اجتماعى، نجات اسلام از تهاجم گسترده انقلاب زن زندگى آزادى به تمامى ارکان وجودى و جوهرى مذهب است. انقلابى که مذهب را نه تنها به عنوان ابزار تحمیق بلکه به عنوان ابزار سرکوب شناسایى کرده است و به چالش کشیده است. انقلابى که مذهب را از آسمان به زمین کشیده است و آن را در زمینى ترین شکل آن یعنى اسلام سیاسى به نقد و نبرد کشیده است. انقلابى که نقد و چالش حکومت مذهبى فقط سرآغاز عمیق ترین نقدهاى اجتماعى و اقتصادى آن است. بى خدایى در ایران سرآغاز سپردن سکان اجتماع به دست ناخدایانى است که رفاه و سعادت را در زمین خاکى بشارت میدهند. جایى براى خداى آسمانى و نمایندگان آن در این زمین وجود ندارد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *