خوب، مزاحمت ایجاد نکنید! – جلیل جلیلى

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یک ویدئوکلیپ منتشرشده در شبکه هاى اجتماعى عده اى از زنان مدافع حجاب اجبارى را نشان میدهد که در اعتراض به گسترش بى حجابى در پیاده رو جلو یکى از ادارات دولتى تحصن کرده اند. یکى از این زنان از این گلایه میکند که زنان بى حجاب به درخواست آنها مبنى بر رعایت حجاب توجه نمی کنند و از روى زیراندازهاى آنها رد میشوند و به آنها میگویند که سد معبر نکنند و مزاحم نشوند.

صحنه ای که این ویدئوکلیپ منعکس می‌کند و “گلایه” های این زن محجبه از یک حقیقت غیر قابل انکار حکایت میکند‌‌؛ حکومت در رابطه با تحمیل حجاب اجباری به زنان در ایران شکست فاحشی خورده و در مقابل اعتراض قدرتمند اجتماعی به حجاب اجباری به موضع دفاعی رانده شده است.

زنان بی حجاب حق دارند به تحصن کنندگان طرفدار حجاب اجباری بگویند که مزاحمشان نشوند. چرا که اقدام و رفتار این زنان محجبه نه تنها یک نوع مزاحمت اجتماعی بلکه یک اقدام پلیسی و سرکوبگرانه است. حتی اگر برای یک لحظه حجاب اسلامی و اجباری را نه سمبل ارتجاع و سمبل حکومت اسلامی بلکه یکنوع پوشش هم قلمداد کنیم، خیلی آشکار است که  “تذکر” زنان محجبه در مورد پوشش زنان بی حجاب عملی است حتى بیشتر از ایجاد مزاحمت.

در دنیای امروز مساله پوشش بعنوان یک امر خصوصی شناخته شده است و دخالت در شیوه و میزان پوشش دیگران یکنوع مزاحمت و آزار اجتماعی محسوب می شود و فرد مزاحم می‌تواند مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. بهتر است که این زنان محجبه و طرفدار حجاب اجباری هم از این رفتارهای ناشایست و ناخوشایند دست بردارند، خود را مورد تمسخر عالم و آدم قرار ندهند و در مقابل انقلابی که براه افتاده قرار نگیرند. پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی، تنها بخشی از جامعه را نه، بلکه همه مردم، از جمله همین زنان محجبه را، از ستم و ذلتی که بر آنها هم روا میشود، آزاد و رها خواهد ساخت.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *