ژینا، مهسا و انقلاب برای زندگی – مینا بهروزی

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بیست و پنجم شهریور، شانزدهم سپتامبر، سالروز قتل ژینا (مهسا) امینی است که حکومت اسلامی به خاطر حجاب لعنتی، این طوق اسارت و بندگی اسلامی بر  وجود زنان، جان عزیزش را گرفت. این جنایت سرآغاز انقلابی شد که به نام انقلاب مهسا یا ژینا معروف شده است: انقلاب زن زندگی آزادی. با شروع این انقلاب میلیونها زن در ایران حجاب های اسلامی را بدور انداختند و بی حجابی عملا به بخش جدایی ناپذیر زندگی و مبارزه روزمره زنان تبدیل شد.

راستی تا حالا فکر کرده اید که چرا مهسا و ژینا منظما در کنار هم تکرار می شوند و مردم ایران و جهان این دو اسم را به موازات هم می شنوند؟ این دیگر به امر عادی تبدیل شده است که حکومت اسلامی بسیاری از اسامی را به دلیل غیر اسلامی بودن نمی پذیرد وارد شناسنامه نمی شوند. اسم ژینا  هم  یکی از این موارد است.  به همین دلیل والدینش مجبور شدند که اسم شناسنامه ای ژینا را مهسا بگذارند.

ژینا یعنی زندگی، جمهوری اسلامی از یک طرف ضد زندگی است و از طرف دیگر از آنجایی که حکومت ایدئولوژیک و قرون وسطایی اسلامی است و در عین حال یک حکومت دیکتاتوری است، آزادی انتخاب نامگذاری فرزندان از طرف والدین را به رسمیت نمی شناسد‌ و مثل همه موارد دیگر در خصوصی ترین موارد زندگی مردم  دخالت می کند.

جنایت حکومت اسلامی حد و مرز ندارد و مبارزه با این حکومت هم امر تازه ای نیست. به موازات عمر این حکومت نبرد برای حق حیات و دست یافتن به یک زندگی انسانی در جریان بوده است و جنبش سرنگونی چندین دهه در جریان است. این جنبش در بیست و پنج شهریور ۱۴۰۱ در ابعاد سراسری این حکومت جنایتکار را به مصاف طلبید و مصمم است تا پیروزی انقلاب این روند را ادامه دهد. در آستانه ۲۵ شهریور، سالگرد قتل ژینا (مهسا) فراخوان به اعتراض و اعتصاب در سراسر ایران به گوش می رسد. ما در عرض یک سال گذشته شاهد این قدرت دوگانه بوده ایم اما می رویم که با شروع دور دوم انقلابِ زن زندگی آزادی قدرت یگانه انقلاب را با سرنگونی جمهوری اسلامی تثبیت کنیم. با پرچم و یاد ژینا (مهسا) امینی و همه جانباختگان راه آزادی و برابری به پیش!

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *