ممنوعیت عبایه اسلامی در مدارس در فرانسه – میلاد رسایی منش

مندرج در ژورنال شماره ۵۱۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وزیر آموزش فرانسه گفته است: “بر اساس قانونی تازه، دانش آموزان دختر از پوشیدن عبایه، ردای گشاد و تمام‌قد، (نوعی عبای زنانه) که برخی از زنان مسلمان در مدارس دولتی فرانسه استفاده می‌کنند، منع خواهند شد. این قانون به محض شروع سال تحصیلی تازه در ۴ سپتامبر اعمال خواهد شد”.

فرانسه قانون ممنوعیت شدید استفاده از نشان‌های مذهبی در مدارس دولتی و ادارات دولتی را دارد و استدلال می‌کند که استفاده از این نشان‌ها و پوشش‌ها نقض قوانین سکولار این کشور است. پوشیدن روسری از سال ۲۰۰۴ در مدارس دولتی فرانسه ممنوع شده است.

گابریل اتال، وزیر آموزش فرانسه به تلویزیون تی‌اف۱ این کشور گفت: “وقتی در مدارس وارد کلاس درس می‌شوید، نباید بتوانید دین دانش‌آموزان را فقط با نگاه کردن به آنها تشخیص دهید”.

سالهاست که فعالین حقوق کودک و  چهره های خداناباور از جمله ریچارد داوکینز در رابطه با تعرض نهاد های مذهبی، مخصوصا جریانات اسلامی به جسم و روان کودکان، از بحث حجاب برای کودکان دختر گرفته تا ختنه کودکان پسر و دختر معترض هستند. با این وجود، سیاست ها در کشور های اسلام زده عموما در خاور میانه و همچنین در غرب در جهت توجیه و بازگذاشتن دست اسلامیست ها در ادامه رفتار های کودک ستیزانه بوده است.

قانون منع حجاب و برقع و عبایه برای کودکان دختر در مدارس فرانسه اگر چه اقدام بسیار مثبتی است و در همه کشورها باید دنبال شود، اما در عین حال در مقایسه با حمله گسترده اسلامیست ها به حقوق کودکان، هنوز بسیار کم و ناچیز است. اگر چه کتک زدن و یا داشتن رابطه جنسی با کودکان در غرب ممنوع است، اما در شرایط کنونی مهار جریانات اسلامی و در امان نگه داشتن جسم و روان کودکان از تعرض اسلامیست ها به هر شکل و با هر توجیهی امری عاجل و مهم است.

باید این نکته را البته مد نظر داشت که با بروز جنبش ضددین در خاور میانه، مخصوصا در ایران، و با عروج انقلاب ژینا، انقلاب زن زندگی آزادی، موقعیت جنبش اسلام سیاسی در غرب متزلزل تر از هر زمان‌ دیگری شده است. در واقع در این بستر است که امروز چنین قانونی در جهت دفاع از حقوق کودکان در فرانسه تصویب میشود. پرواضح است که در شرایط کنونی، فعالین حقوق کودک، و‌اکتیویستهای آتئیست و اکس مسلم، باید بیش از هر زمان دیگر کار و فعالیت کنند، و دفاع از حقوق کودکان در مقابل تعرض جریانات اسلامی را تبدیل به قانون کنند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *