به ثمر رسیدن انقلاب، پایان کشتار زنان است – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۱۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مردی در ماهدشت کرج همسر خود را به ظن خیانت به قتل رساند. زن جوان با ضربات چاقوی همسرش زخمی شده بود و علی رغم تلاش تیم پزشکی جانش را در بیمارستان از دست داد. قاتل در بازجویی اعلام کرد: “مدتی به همسرم مشکوک شده بودم. با چاقوی آشپزخانه او را زدم. او نباید به من خیانت میکرد.”

چه اعترافات آشنایی! او نباید! او باید! من مظنون بودم. به او شک کرده بودم و …هر کدام از این عبارات “ساده” میتواند به زندگی کسی خاتمه دهد. برای شما عجیب نیست که قربانیان این کلمات عموما زنان هستند؟

آماردرستی از قتل به دلایل “ناموسی” در ایران در دست نیست. حکومت آمار و ارقامی در اختیار مردم قرار نمیدهد. تازه آنجا که خبرنگارانی و یا محققینی سخن از این فاجعۀ اجتماعی میگویند، تهدید به پرونده سازی میشوند و یا از کار اخراج میگردند. یک مدد کار سنندجی که نمیخواهد نامش فاش شود به ایندیپندنت فارسی میگوید از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا خرداد دستکم ۳۸ نفر در استان کردستان قربانی قتل ناموسی شده اند. در استانهای دیگر هم وضع بهتر از این نیست. تحت حکومتی که با قوانین و تبلیغاتش این نگرش به زنان را که گویی ملک ذکور خانواده هستند ترویج میکند، باید شاهد چنین اتفاقات تلخی باشیم.

این حکومت و سنتهای حکومتی است که تبر و داس و کارد آشپزخانه و تفنگ بدست پدر، برادر، همسر و بقیۀ “مالکین” زن میدهد تا هر کجا که ظنین شدند، یا جواب رد به خواستگاری شنیدند، یا سرپیچی دیدند این ابزار را درآورند و جواب گستاخی زنان را با گرفتن جانشان بدهند. آدمهای آلوده به این تفکرات مجری همین قوانین ضد زن و ضد بشری این جانیان حاکم میشوند.

یک مشت زامبی از گور برخاسته که کودک همسری و ازدواجهای اجباری جزئی از فلسفۀ وجودیشان است، دارند برای یک مملکت هشتاد میلیونی خط و روش زندگی تعیین میکنند. با قوانین زیر خاکی و با مغزهای زنگ زده برای مردمی مدرن و آزاده متد زندگی تعریف میکنند. خوشبختانه همین مردم مدرن و آزاده در مقابل چشمان وحشت زدۀ حکومت دارند معجزه ای را رقم میزنند. انقلابی در پیش است که همۀ این گند و کثافات را میروبد.

در روزهای بزرگداشت انقلاب یاد تمامی عزیزانی که قربانی زن ستیزی و قتلهای “ناموسی” شدند را گرامی بداریم و به احترام زندگی از دست رفته شان شعار زنده باد زندگی را یک پرده بالاتر فریاد بزنیم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *