انقلاب کجا ایستاده است؟- کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۱۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

با نزدیک شدن به ۲۵ شهریور، سالروز قتل حکومتی مهسا/ ژینا امینی، فضای سیاسی ایران به شدت ملتهب شده است. چشم‌ها به سالروز انقلاب دوخته شده است. آیا مردم دوباره به خیابانها می‌ریزند، آیا حکومت جلوی اعتراضات خیابانی را می‌گیرد، اگر حکومت موفق شود اعتراضات خیابانی را مهار کند، به این معنا است که نقطه پایانی گذاشته است بر انقلاب زن زندگی آزادی؟

یک رکن اصلی هر انقلاب حضور خیابانی مردم است. یعنی اوج خشم مردم که به میدان آمده‌اند تا آنچه که در بطن جریان داشت را به متن بیاورند. اما هر حضور خیابانی لزوما معنای انقلاب و سرنگونی نمی‌دهد. می‌تواند یک شورش بی‌برنامه و یک عصیان زودگذر باشد. می تواند حاصل یک سیاست حکومت (شوک حاصل از گران شدن یک کالا) باشد که جامعه را لزوما به اعتراض نمی‌کشاند و با عقب‌نشینی حکومت یا با سرکوب معترضان این حضور خیابانی نیز پایان می‌گیرد.

جامعه ایران این مشخصات را ندارد. اعتراض به هر آنچه هست که جمهوری اسلامی ساخته است و رژیم تنها با شدیدترین سرکوب‌ها از آنچه که ساخته است پاسداری می‌کند اما راهی برای خلاصی ندارد. نه توان اصلاحات و رفرم دارد، نه عقب نشینی سیاسی را چاره درد بی درمان خود می بیند. جامعه با حکومت اسلامی از نظر فکری- فرهنگی و سیاسی تعیین تکلیف کرده است. یعنی پارادایم انقلاب به زندگی روزمره همه مردم وارد شده است. مردم با سرنگونی حکومت می‌خوابند و بیدار می‌شوند.

حکومت از نظر اقتصادی نمی‌تواند لقمه نانی به سفره مردم اضافه کند. گرسنگی و فقر دهان باز کرده است و هر روز بخشهای بیشتری از زندگی مردم را می‌بلعد. فرهنگ اسلامی، و خودِ اسلام زیر ضرب مداوم جامعه و خصوصا جوانان، نفس‌های آخرش را می‌کشد و جناح‌های درونی حکومت پراکنده تر می‌شوند. جناح به اصلاح اصلاح‌طلب درون حکومت دود شده و به هوا رفته است. درون نیروهای سرکوبگر تشتت و پراکندگی و ناامیدی از ادامه این وضعیت هویدا است و هشدارهای سران سپاه در جلسه خصوصی با خامنه‌ای حکایت از ناامیدی از ادامه بقای حاکمیت دارد.

انقلاب حرف آخر جامعه است. مردم یک دل و یک رای و متحدند. بی‌شک راه را برای حضور قدرتمند‌تر خیابانی باز می‌کنند. جنبش کارگری با اعتصابات سراسری سیاسی به میدان خواهد آمد. پرچم این انقلاب زن زندگی آزادی است، یعنی رهایی تمام و کمال همه مردم برای رسیدن به یک زندگی انسانی. انقلاب درِ حاکمیت اسلامی را از جا می کِند. جامعه روی پنجه پا بلند شده است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *