رزم دانشگاهها در بستر انقلاب – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۱۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کارزار دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شریف برای اعتراض به اخراج علی شریفی زارچی روز جمعه از ۱۳ هزار امضا گذشت.

وقتی خاکریز اول “حجاب” به ارادۀ توانای زنان و حمایت سراسری همه مردم در حال فروریختن بود، مسئولین حکومتی مرتبا در حال خط و نشان کشیدن بودند. تهدید میکردند، پلمب میکردند و برای “خاطیان” مجازات تعیین میکردند. مثلا گفتند زن بی حجاب برود مرده بشورد. زنان و کل جامعه به ریششان خندیدند، سنگر حجاب بی حجاب را حفظ نمودند و جوانان اسکیت باز با شادی به خیابان آمدند و فضا را پُر از خنده و زندگی کردند. حکومت ترسید. حکومت دید که با نسلی طرف است که نه تنها نمیترسد که هر روز بیشتر از پیش دارد جسارتش را تکثیر میکند. این نسل به پدران و مادرانشان روحیه و امید میدهد. حکومت هم این را میبیند و زبونی و ناتوانی خود را تجربه میکند. رژیم زخم خورده خود را در محاصره میبیند. چنگ می اندازد، حمله میکند، خشمگین میشود و هر بار ضعیف تر از پیش عقب رانده میشود.

در این روزها که فضا پُر است از همبستگی و همدلی عمومی با خانواده های دادخواه برای پیشبرد انقلاب. رژیم هم دارد دست و پا میزند. به هر دری میزند و از هر شگردی استفاده میکند تا بتواند مردم را بترساند. در جلسات خودشان از آرامش جامعه میگویند و  در ظاهر به خودشان روحیه میدهند، میخواهند خودشان را آرام کنند. پس از احضار و دستگیری دانشجویان بسیار،  پاکسازی استادان زیادی را هم شاهد هستیم. اما کارزار دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شریف تنها یک نمونه از واقعیت جامعه در مقابله و مبارزه با حکومت است.

امروز مانند سال ۶۰ نیست. نمیتوانند “انقلاب فرهنگی” دیگری را به جامعه تحمیل کنند. با اعتراضات شدیدی مواجه هستند. ۱۳هزار امضا در اعتراض به اخراج یک استاد، تو دهنی محکمی از طرف مردمی است که دارند خود را برای به سرانجام رساندن انقلاب آماده میکنند. بیانیه های اعتراضی که جمعی از دانشجویان دانشگاههای هنر،  دانشکدۀ حقوق گیلان و دانشگاه بهشتی و همۀ اعتراضاتی که چه در داخل ایران و چه در سطح بین المللی به این حملۀ رژیم اتفاق افتاده، مشت محکم انقلاب زن زندگی آزادی است که نثار حکومت شده. دانشگاه به عنوان یک کانون اعتراضی این بار هم کوتاه نخواهد آمد. گستاخی رژیم در حال سقوط را دانشگاه و کل جامعه با رزمشان در بستر انقلاب پاسخ خواهد داد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *