نرگس با سلاح بی‌حجابی - مینا بهروزی

نرگس با سلاح بی‌حجابی – مینا بهروزی

مندرج در ژورنال شماره ۵۵۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز شنبه ۲۲ مهر محسن نیلی وکیل نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳، خبر داد: “روز پنج‌شنبه، ۲۰ مهر، اعزام این فعال امور زنان و حقوق بشر از زندان اوین به بیمارستان به دلیل مقاومت او در برابر حجاب اجباری لغو شده است .”

جمهوری اسلامی دارد با چنگ‌ودندان در مقابل اراده اجتماعی زنان و مردان آزادی‌خواه مقاومت می‌کند. برای مقابله با عزم و اراده زنان علیه حجاب اجباری به شیوه‌های مختلف سرکوب متوسل شده است. از جمله جریمه نقدی، پلمب کردن مغازه‌ها و رستوران‌هایی که به زنان بدون حجاب خدمات بدهند.

تهدید و اذیت و آزار زنان با گشت ارشاد و حجاب‌بانان قاتل، زندانی کردن زنان با انواع شکنجه‌های جسمی و روحی روانی و… ادامه دارد. اما موضوع این است که با تمام این سرکوب‌ها حتی در زندان‌هایش زنان حاضر نیستند حجاب اجباری که سمبل بربریت و توحش اسلامی است به سر کنند.

این، یعنی زنان در ابعاد میلیونی و سراسری حاضر به زندگی زیر یوغ حکومت اسلامی و اسلام سیاسی نیستند. حکومت اسلامی و قوانین عصر حجری‌اش هیچ مشروعیتی ندارد و زنان و مردان آزادی‌خواه در ایران تا پای جان می‌جنگند تا به آنچه حق مسلم آنها است، یعنی آزادی و برابری و خلاصی از دست جنایت‌کارانه مذهب و اسلام، دست یابند.

اقدام نرگس محمدی در ادامه حرکت بسیار شجاعانه سپیده قلیان با حضور بی‌حجابش در بیدادگاه جمهوری اسلامی است؛ ادامه همین انقلاب زن زندگی آزادی که در همه وجود جامعه جاری است. این حرکت سیاسی به مردم نشان می‌دهد جمهوری اسلامی حتی کمترین کنترلی روی زندانیان سیاسی که اسیر دستش هستند ندارد. اینجا قدرت در دست زندانیان سیاسی و زنان بی‌حجاب است و جمهوری اسلامی لگد خورده و روحیه باخته نظاره‌گر انواع قهرمانی‌های زندانیان سیاسی و خصوصاً زنان شجاعِ در بند است.

این حرکت سیاسیِ عمیق و مهم سیاسی زنان زندانی سیاسی می‌تواند باعث تقویت روحیه مبارزاتی زنان و همه مردم در خارج از زندان نیز بشود و همین‌طور روحیه مبارزاتی همه مردم می‌تواند قدرت مقاومت و جنگندگی زندانیان سیاسی را صدچندان کند. به یاد داشته باشیم آرمیتای نوجوان درست با همین روحیه شکست‌ناپذیر بود که کل ایران را مجدداً متوجه حضور قوی انقلاب زن زندگی آزادی در تاروپود جامعه کرد. با امید به زنده‌ماندن آرمیتای شجاع ما.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *