گسترش حمایت‌ها از کارگران نفت - شهلا دانشفر

گسترش حمایت‌ها از کارگران نفت – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در ادامه کارزار حمایت از کارگران نفت، حمایت‌ها و همبستگی‌ها در سطح جامعه از این اعتراضات گسترش می‌یابد. در ۲۱ آبان تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی مستقل از حکومت که ابعادی سراسری دارند در حمایت از کارگران نفت بیانیه دادند. این همبستگی در فضای پر تلاطم انقلابی جامعه آن‌هم از مکانی چون دانشگاه، این کانون داغ انقلاب، که خود در تدارک سالگرد آبان است و ادامه آبان را فریاد می‌زند، اتفاق سیاسی مهمی است.

این بیانیه با سرسخن “فرزند کارگرانیم کنارتان می‌مانیم”، دو صف اعتراضی قدرتمند کارگران صنعت نفت، این شاهرگ اقتصادی حکومت و دانشجویان را کنار هم به نمایش می‌گذارد و این نشانه‌ای دیگر از برآمد قدرتمندتر انقلاب در چشم‌انداز نزدیک است. در بخشی از این بیانیه آمده است: “ما تشکل‌های دانشجویی و بخش عظیمی از دانشجویان سراسر کشور از اعتراضات کارگران صنعت نفت و از گسترش اعتراضات کارگران بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی در سراسر کشور، به هر شکل ممکن حمایت می‌کنیم. ما به‌خوبی می‌دانیم که درد مشترک ما چیست و این درد چگونه درمان می‌شود. ما مطمئن هستیم که چرخ‌های این ماشین کشتار و جنایت و سرکوب من‌جمله چرخ‌های اقتصاد جمهوری اسلامی را روزی به کمک دستان پرتوان کارگران مبارز نفت متوقف خواهیم کرد. پیش به‌سوی ایستادگی عمومی جامعه برای تمام حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که از ما دریغ کردند؛ پیش به‌سوی تداوم انقلاب “زن زندگی آزادی” تا پیروزی”.

قبلاً نیز در چهاردهم آبان‌ماه هفت تشکل از کارگران، بازنشستگان و نهادهای مدافع حقوق زن حمایت خود را از کارگران نفت اعلام داشتند. همچنین شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت به‌عنوان یک حامی و یک مرجع مهم اخبار این اعتراضات، بخش‌های مختلف نفت را به پیوستن به روزهای اعتراضی اعلام شده و پیگیری مطالباتشان فراخوانده است. حمایت‌های اتحادیه‌های کارگری بین‌المللی نیز آغاز شده است. نفت به تکان درآمده و اعتراضات در نفت هر روزه شده و کارگران رسمی این بخش تعیین‌کننده در این صنعت کلیدی، محور آن هستند. این اعتراضات مطالباتی چون پایان‌دادن به انواع قراردادهای موقت و خروج پیمانکاران را جلوتر آورده است. اکنون پرچم شعار “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد”، که فراخوانی از سوی بازنشستگان به اتحاد طبقاتی سراسری علیه توحش و بربریت حاکم بود، در میان کارگران نفت برافراشته‌تر شده است. اعتراضاتی با این ابعاد بر فضای اعتراضی سراسری کارگری تأثیر گذاشته و اتفاقی تحول‌بخش برای تداوم انقلاب است. از اعتراضات نفت باید وسیعاً حمایت کرد.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *