رئیسی باید دستگیر و محاکمه شود - محسن ابراهیمی

رئیسی باید دستگیر و محاکمه شود – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رئیسی قرار است جهت شرکت در مجمع جهانی پناهندگان سازمان ملل متحد به سوئیس برود. حتی اگر رئیسی مرتکب هیچ جنایتی هم نبود، حضور رئیس‌جمهور حکومتی که مسئول مستقیم بیش از هفت میلیون پناه‌جوست یک لکه ننگ بزرگ برای این مجمع می‌شد.

همین‌الان یک شکایت حقوقی طرح شده است که در آن از آندریاس مولر، دادستان عمومی فدرال سوئیس، خواسته شده ابراهیم رئیسی، “به دلیل مشارکت در اَعمال نسل‌کشی، شکنجه، اعدام‌های غیرقانونی، و سایر موارد جنایت علیه بشریت” دستگیر و محاکمه شود. همچنین یک کارزار بین‌المللی خواستار پیگرد قضائی او به‌عنوان شرکت مستقیم در قتل‌عام هزاران زندانی سیاسی توسط “هیئت مرگ” در سال ۱۳۶۷ شده است.

رئیسی باید به جرم ارتکاب جنایت علیه بشریت دستگیر و محاکمه شود. این فقط یک آرزو نیست. پیگرد قضایی رئیسی کاملاً ممکن است به شرطی که یک کارزار گسترده راه بیفتد که بتواند منجر به صدور حکم پیگرد قضایی و دستگیری او شود. این ممکن است و صرف صدور چنین حکمی یک شکست بزرگ برای جمهوری اسلامی و یکی پیروزی بزرگ برای برپاکنندگان انقلاب زن زندگی آزادی است.

فضا برای چنین اتفاقی مدت‌هاست آماده است. به‌عنوان فقط چند مثال، چندی پیش رئیس پیشین قوه قضاییه بر اثر کارزاری برای دستگیری‌اش مجبور شد مخفیانه به دامن حکومتش برگردد؛ دادگاه عالی ایالتی کانادا موشک زدن به هواپیما را یک اقدام تروریستی اعلام کرد؛ و حمید نوری به جرم شرکت در کشتار زندانیان سیاسی توسط “هیئت مرگ”، در سوئد حکم حبس ابد گرفت.

فضایی که انقلاب زن زندگی آزادی در جهان فراهم کرده است، پیگرد قضایی رئیسی را بیش‌ازپیش ممکن کرده است. به یمن این انقلاب، شهروندان دنیا با موجودی آشنا شده‌اند به نام جمهوری اسلامی که به هواپیمای مسافربری موشک می‌زند؛ مردم معترض را به گلوله می‌بندند؛ به چشمان معترضین تیر می‌زند؛ کودک اعدام می‌کند؛ به زندانیان تجاوز می‌کند و این لیست ادامه دارد. در فضای سرشار از همبستگی با مردم به‌پاخاسته ایران بود که نماینده حکومت اسلامی را از کمیسیون مقام زن ملل متحد با تیپا بیرون انداختند؛ اخراج وابستگان این حکومت از کانادا آغاز شده است؛ پارلمان سوئد و اروپا برای قراردادن سپاه پاسداران در لیست تروریست قطعنامه صادر کرده است؛ و مرکز اسلامی هامبورگ وابسته به جمهوری اسلامی در معرض تعطیلی قرار گرفته است.

فضا بیش‌ازپیش فراهم است و باید با تمام قوا برای دستگیری یک جنایت‌کار شناخته شده علیه بشریت دست بکار شد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *