جنایت در محیط کار، مقصر کیست؟ - سینا پدرام

جنایت در محیط کار، مقصر کیست؟ – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

پنج کارگر محبوس در انبار ایستگاه پمپاژ مرکز نفت “برد اسپی گندابه” شهرستان کوهدشت لرستان جان باختند. ایلنا به نقل از شاهدان عینی می‌نویسد که در ابتدا دو نفر از کارگران که بدون تجهیزات ایمنی برای لایروبی به داخل مخازن تلمبه‌خانه ایستگاه پمپاژ نفت برای پاک‌سازی رفته بودند، به دلیل استشمام گاز سمی ناشی از مواد داخل مخازن دچار گازگرفتگی می‌شوند. “سپس سه نفر از کارگران که خارج از مخازن بودند با مشاهده این اتفاق سریعاً برای نجات دو همکار اقدام کرده به ترتیب وارد مخازن می‌شوند که آن‌ها نیز بر اثر استنشاق گازهای سمی بیهوش می‌شوند.” بالاخره همه جانشان را از دست می‌دهند.

پیش از هر چیزی از طرف خود و تمام نویسندگان ژورنال این حادثه هولناک را به خانواده این کارگران تسلیت می‌گویم. هیچ دردی جانکاه‌تر از خبر ازدست‌دادن عزیز و عضوی از خانواده نمی‌تواند باشد.

با هر فاجعه‌ای از نوع سوانح کاری و مرگ در محل کار سؤالات بسیاری باید پاسخ بگیرد. اولین و اساسی‌ترین سؤال این است که مسبب این فجایع کیست؟ قطعاً باید از صاحبان اماکن کاری و صنایع و کارفرمایان شروع کرد که بدون درنظرگرفتن کمترین مراتب ایمنی و آموزش و تمرینات پایه‌ای برای کارگران با جان و جسم کارگران بازی می‌کنند.

روشن است که بسنده کردن به این جواب مسبب اصلی را از نظرها پنهان خواهد کرد. قانون کاری که به نفع کارفرمایان نوشته شده است بخشی از مشکل است؛ اما حکومتی که در هر لحظه از حیات خود طرف‌دار کارفرمایان و سرمایه‌داران بوده است و مقامات آن خود بزرگ‌ترینِ سرمایه‌داران به شمار می‌روند، مسبب اصلی این فجایع هستند. قانون کار این حکومت که برای ارزان نگاه‌داشتن نیروی کار با کمترین هزینه برای صاحبان صنایع و کارفرمایان نوشته شده است، قانون کار نیست، سند جنایت است.

مبارزه برای ایمنی محیط کار به‌اندازه مبارزه برای بالابردن دستمزدها اهمیت دارد. در ماه‌های گذشته ما شاهد اعتراضات وسیع کارگری و بازنشستگان برای بالابردن دستمزدها و حقوق بازنشستگی بوده‌ایم. مهم است که وضعیت ناامن محیط‌های کار و بهبود شرایط ایمنی یک جای جدی در این اعتراضات پیدا کند.

مرگ این کارگران باید به سرآغاز مبارزه‌ای پیگیر برای تأمین سلامت و ایمنی در محیط‌های کاری و کارخانه‌ها تبدیل شود. مبارزه برای امنیت محیط کار و تحمیل قوانین مربوط به آن تحت نام این کارگران کمترین اقدام برای بزرگداشت یاد این پنج کارگر جان‌باخته می‌تواند باشد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *