سیاست‌های "جدید" ضد پناهندگی اروپا - سینا پدرام

سیاست‌های “جدید” ضد پناهندگی اروپا – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش خبرگزاری‌ها “دولت‌های اروپایی روز چهارشنبه، ۲۹ آذر، با بازنگری در سیاست‌های پناهندگی خود، مقرر کردند برای کنترل بیشتر پدیده مهاجرت غیرقانونی، تعداد مراکز بازداشت در مرز را بیشتر کرده و پناهندگان ردشده را سریع‌تر از مرزهای خود اخراج کنند.”

سازمان‌های مردمی و پناهندگی در اروپا به‌درستی این تغییر سیاست را محکوم و آن را ظالمانه خواندند. باز هم معضل مهاجرت و پناهندگی به کشورهای اروپایی به طرز غریبی به موضوع “اساسی و بحرانی” این کشورها تبدیل شده است و حوزه‌های مختلف “اقتصادی و سیاسی” را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد!

دولت‌های حاکم بودجه‌های خدمات رفاهی را قطع می‌کنند و تقصیر آن بر گردن ورود “بی‌رویه” مهاجرین می‌اندازند.

تبلیغات احزاب راست و فاشیست کشورهای میزبان به “معضل” مهاجرت از این هم مضحک‌تر است. گویی پناهندگان افرادی هستند که “زیر دلشان خوشی” زده است و به طرز مرموزی هوس “سو استفاده” از امکانات کشورهای میزبان و پیشرفته را در مخیله خود پرورانده‌اند.

واقعیت “مهاجرت” چیزی فراتر از این فرافکنی‌ها و توجیهات پوپولیستی برای دورکردن افکار شهروندان اروپایی از دلایل واقعی پایین آمدن سطح زندگی آنان است. دلایل مهاجرت پیچیده و در ارتباط مستقیم با فقر، جنگ‌های خانمان‌سوز، بیکاری وسیع، تغییرات اقلیمی که خود حاصل اقتصاد سرمایه‌داری است و دلایل محلی و جهانی دیگر است.

اما انکار این دلایل و دیدن فقط خود پدیده مهاجرت شعبده‌بازی سیاسی احزاب و دولت‌های “پناهنده خیز” و کشورهایی مهاجرپذیر است.

اول اینکه بیشتر مهاجرت‌ها از کشورهایی صورت می‌گیرد که اکثریت مردمانشان “دست‌برقضا” به‌خاطر سیاست‌های استعماری کشورهای میزبان در ٢٠٠ یا ٣٠٠ سال گذشته و سیاست‌های اقتصادی سرمایه‌دارانه وحشیانه سرمایه‌داران “بومی و خارجی” به ورطه فقر و فلاکت کشانده شده‌اند. پدیده مهاجرت به این اعتبار نقطه صفر و شروع تاریخ نیست؛ بلکه تاریخی به قدمت نسل‌های گذشته دارد.

دوم اینکه مسئله مهاجرت برای دول میزبان، آن‌چنان که ادعا می‌کنند، هزینه‌بردار نیست. کیست که نداند حجم زیادی از نیروی کار ارزان، کارآزموده و جوان بی‌هیچ هزینه به‌واسطه مهاجرت وارد بازار کار کشورهای “پیشرفته” می‌شود که برای سرمایه‌داری این کشورها سود بادآورده محسوب می‌شود. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، از این توافق با استفاده از عبارت «رویکرد منصفانه و عمل‌گرایانه برای مدیریت مهاجرت» استقبال کرد. اما کلمات سخت‌گیرانه، تبعیض‌گرایانه و فاشیستی صفات دقیق‌تری برای توضیح سیاست‌های جدید کشورهای اروپایی است.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *