کولبران و جمهوری اسلامی - جلیل جلیلی

کولبران و جمهوری اسلامی – جلیل جلیلی

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روزی نیست که خبر کشته‌شدن یک یا چند نفر از انسان‌هایی که در مرزهای کشور از طریق حمل و جابه‌جایی کالا امرارمعاش می‌کنند بگوش نرسد. یکی از متأخرترین این فجایع که با شلیک نیروهای مسلح حکومت اسلامی مستقر در نواحی مرزی کردستان انجام‌گرفته است، کشته‌شدن یک کولبر به اسم علی قادری است.

علی قادری در مملکتی که تحت حاکمیت جمهوری اسلامی است متولد شده، بزرگ شده، با همسرش دارای سه فرزند شده و مثل هر پدری آرزوی آینده‌ای بهتر از وضع خود برای آنها را داشته است. او برای سیرکردن شکم فرزندان و تأمین زندگی فقیرانه خانواده‌اش مجبور به کولبری شده بود. علی قادری اولین قربانی این شرایط غیرانسانی زندگی در ایران تحت حاکمیت اسلامی سرمایه‌داران نیست و تا زمانی هم که این حکومت بر سر کار است، احتمالاً آخرین نفر هم نخواهد بود. روزانه ده‌ها انسان در این مملکت تحت شرایط سخت تلاش فردی برای تأمین زندگی خود و خانواده‌شان، جان خود را از دست می‌دهند و یا ناقص‌العضو می‌شوند. چرا که در ذهن علیل سرمایه‌داران، این بخش جامعه که اکثریت جامعه را نیز شامل می‌شوند، نه شهروندانی که باید از حقوق کامل انسانی برخوردار باشند؛ بلکه موجوداتی هستند تنها برای کار، تا آنجا که جان در بدن دارند، و تولید ثروت و آسایش برای طبقه سرمایه‌دار؛ طبقه‌ای که با تملک، کنترل و به انحصار درآوردن تمام وسایل و امکانات تولید ثروت از یکطرف، و سازمان‌دادن شبکه‌ای از نیروهای مسلح، نیروهای مبلغ خرافات و نابرابری، نیروهای شکنجه‌گر و زندان و زندانبان از طرف دیگر، کل جامعه را به بند می‌کشد.

به این وضعیت فلاکت‌بار باید نقطه پایانی گذاشته شود. اعتراضات متشکل و متحدانه خود کولبران و انسان‌هایی که برای تأمین معاش مجبور به کارکردن در چنین شرایط سخت و مشقت‌بار و پرخطر هستند، می‌تواند راه مؤثری باشد. ولی پایان‌دادن قطعی به این وضعیت تنها با سرنگون‌کردن حکومت بانی و حافظ این شرایط، بیرون‌کشیدن مالکیت وسایل تولید از انحصار سرمایه‌داران و اداره جامعه به شکلی که همه شهروندان بتوانند در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلانش شرکت کنند، ممکن است.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *