بمباران مالیِ جمهوری اسلامی در عراق - کیوان جاوید

بمباران مالیِ جمهوری اسلامی در عراق – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به خواست آمریکا، بانک مرکزی عراق فعالیت “بانک ملی ایران” را به دلیل تحریم‌ها ابطال کرد. رویترز نیز روز ۵ فوریه (۱۶ بهمن) در یک گزارش می‌نویسد که چند روز پس از سفر یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا به بغداد، دولت عراق به دلیل کلاهبرداری، پول‌شویی و دیگر استفاده غیرقانونی از ارز دلار به نفع رژیم اسلامی، مشارکت هشت بانک این کشور در تراکنش‌های مالی با بانک مرکزی عراق را ممنوع کرد.

تصویری که جمهوری اسلامی از خودش به دنیا مخابره می‌کند، قدرتی است که قلاده تروریست‌های اسلامی در خاورمیانه را به دست دارد. جمهوری اسلامی با ارسال موشک و پهپاد و سلاح‌های سبک به تروریست‌های اسلامی در عراق، یمن، سوریه، لبنان و غزه می‌خواهد این‌طور وانمود کند که یک پای قدرت بلامنازع در منطقه است. شکی نیست تهاجم ویرانگر دولت آمریکا به عراق و نابودی شیرازه جامعه و خلأ بجا مانده از سرنگونی دولت بعث فرصت بی‌نظیری برای تروریست‌های اسلامی طرف‌دار جمهوری اسلامی ایجاد کرد و این فرصت را به جمهوری اسلامی داد تا در عراق یکه‌تازی کند.

اما به چند دلیل اصلی ورق کاملاً به ضرر جمهوری اسلامی برگشته است. اول‌ازهمه باید به اوضاع انقلابی در ایران اشاره کرد. شرایطی که انسجام درونی حکومت را شدیداً متزلزل کرده است. دلیل بعدی بحران فزاینده اقتصادی در ایران است که نمی‌تواند با دولت‌هایی چون عربستان و دیگر کشورهای عربی در منطقه رقابت کند و به همین دلیل مداوماً حاشیه‌ای‌تر می‌شود.

مسئله بعدی سیاسی است. جمهوری اسلامی در دشمنی با اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق کشورهای عربی به سر می‌برد و این دشمنی باعث انزوای روزافزون جمهوری اسلامی است. همین انزوای سیاسی با شدت بیشتری در جهان علیه این رژیم اعمال می‌شود.

و بالاخره تحریم‌های نابودکننده شبکه مالی جمهوری اسلامی آن توپخانه فوق سنگینی است که گلوگاه رژیم را می‌فشارد و امکان نمی‌دهد این حکومت از راه قانونی به دلار دسترسی داشته باشد. تحریم فروش نفت و گاز و بلوکه‌شدن دارایی‌های مالی جمهوری اسلامی شریان اقتصادی این رژیم را مسدود می‌کند.

تحت این اوضاع است که دولت عراق به‌خاطر نیاز فزاینده‌اش به آمریکا مانع از فعالیت بانک ملی جمهوری اسلامی در عراق شده است و به‌این‌ترتیب یک ضربه کاری دیگر به حاکمان تروریست اسلامی در ایران وارد می‌شود. طبل توخالی تبلیغات جمهوری اسلامی در منطقه و پوشالی بودنش یک‌بار دیگر به صدا درآمده است.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *