موقعیت حکومت بعد از شکست انتخاباتی - سئوال از مصطفی صابر

موقعیت حکومت بعد از شکست انتخاباتی – سئوال از مصطفی صابر

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کیوان جاوید: نتایج مضحکه انتخاباتی جمهوری اسلامی را  چطور ارزیابی می کنید؟ اهمیت آن چیست؟

مصطفی صابر: با توجه به اخباری که از نتایج به اصطلاح انتخابات رژیم میرسد (نظیر اینکه حتی خودی هایشان میگویند “آراء باطله نفر اول یا دوم در خیلی حوزه هاست”، یا اینکه حتی خاتمی هم رای نداده و غیره) بنظر میرسد که مضحکه همیشگی انتخابات اینبار به نمایشی پُر سروصدا از شنیدن خرد شدن استخوانهای جمهوری اسلامی در پیشگاه جامعه ایران تبدیل شد. همه دارند با صدای بلند به اینها میخندند و ابراز شادی میکنند که چنین مفتضح شدند. این مهمترین فاکتور در ارزیابی از این “انتخابات” است. احساس پیروزی در نزد مردم و احساس شکست در نزد حاکمان اسلامی.

اهمیت این شکست هم در این است که مردم را در مبارزه و حرکت شان به جلو قوی تر و امیدوارتر میکند. مردم روحیه گرفته اند و انقلاب شان، انقلاب زن زندگی آزادی، را با قدرت بیشتر ادامه میدهند. در واقع این به اصطلاح انتخابات به جدالی بین مردم و انقلاب زن زندگی آزادی از یکسو و جمهوری اسلامی از سوی دیگر تبدیل شد. در این جدال انقلاب پیروز شد.

کیوان جاوید: چرا باند خامنه ای برای گرم کردن این نمایش انتخاباتی حاضر نشد اصلاح طلبان حکومتی را وارد بازی کند؟

مصطفی صابر: برای اینکه جمهوری اسلامی چنان در نزد مردم منفور است، چنان در درون خودش شکننده، پُر از اختلاف، رقابت و سردرگمی است، که دیگر حتی نمی تواند یک مضحکه نمایشی از برگزاری انتخابات بین خودشان را هم تحمل کند. در عصر “زن زندگی آزادی” و “اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا”، سرنوشت به اصطلاح انتخابات جمهوری اسلامی چیزی بهتر از این نمی شود.

در واقع موضوع فراتر از بازی ندادن اصلاح طلبان در انتخابات است. این دارد نشان میدهد که جمهوری اسلامی از هر لحاظ ته کشیده است. جمهوری اسلامی نه فقط از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دچار یک بن بست شدید و فروپاشی است. بلکه حتی از نظر شیوه حکومت و مشخصا روش حفظ نیروهای خودی و تعریف مناسبات بین خودی ها مدتهاست که به بن بست رسیده و به اصطلاح “علی مانده و حوضش”! برای همین گفتم این به اصطلاح انتخابات صدای خرد شدن استخوانهای جمهوری اسلامی را بلندتر از همیشه به گوش همه رساند.

کیوان جاوید: انعکاس این فروپاشی سیاسی جمهوری اسلامی در مبارزات مردم برای سرنگونی را چطور می بینید؟

مصطفی صابر: به نظرم صدای اعتراض مردم بلندتر از قبل میشود. مردم حق به جانب تر و متحدتر و جسورتر میشوند. از آن طرف حکومتیان نامشروع تر و غاصب تر و منزوی تر از قبل میشوند. نه فقط خامنه ای و رئیسی بلکه هر مامور و مسئول حکومتی، هر آخوند و حجاب بان و پاسدار حکومت باید جواب ریشخند های تلخ مردم در مورد این مسخره بازی انتخابات را بدهد. لقب “حکومت آراء باطله” به لقب های دیگر جمهوری اسلامی نظیر جمهوری اعدامی و حکومت ضد زن و غیره اضافه خواهد شد.

از لحاظ بین المللی نیز این وضعیت مفتضح به اصطلاح انتخابات جمهوری اسلامی از نظر ناظران و افکار عمومی دور نخواهند ماند و موقعیت رژیم را بیش از پیش ضعیفتر خواهد کرد. برای دول غربی مشکل‌تر و مشکل‌تر خواهد شد که با این رژیم باطله مماشات کنند. حامیان بین المللی این رژیم نظیر روسیه و چین نیز بخاطر حمایت شان از چنین رژیم نامشروع و مورد انزجار مردم ایران ننگ و نفرت بیشتری را برای خود می خرند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *