پرونده زندان “رجایی شهر” باز می ماند – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۳۹۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، دستور داد زندان “رجایی‌شهر” ‌تعطیل شود. دلیل تعطیلی این زندان “ضرورت ساماندهی زندان‌های استان البرز” و “انتقال زندان‌ها از مناطق شهری” عنوان شد.

اگر هنوز کسى به پایان کار رژیم اسلامى شکى دارد، بهتر است به اقدامات “پیشگیرانه” رژیم نیم نگاهى بیندازد تا رعب و وحشت جانیان را از آینده خود دریابد. زندان رجایی شهر (گوهردشت) در دهه شصت، یکى از مراکز اصلى اعدام زندانیان سیاسى بود و بعد از سال ٨٨ نیز به مرکز نگهدارى زندانیان سیاسى تبدیل شد.

دلیل اقدامات رژیم در همان یک جمله محسنى اژه اى برجسته شده است. خارج کردن زندانها از مناطق شهرى، حاکى از پیش بینى رژیم از آزادسازى و تسخیر زندانها توسط مردم انقلابى در یک بزنگاه تاریخى در امتداد انقلاب زن زندگى آزادی است.

سال گذشته شاهد اقدامات و اعتراضات مستقیم مردم در مقابل برخى از زندانها در ایران بودیم که قطعا رژیم را وادار به در دستور قرار دادن تغییر مکان زندانها از مراکز شهرى به جاهاى غیر دسترس مردم کرده است.

این جنایت آشکار در حق زندانیان و خانواده هایشان است و باید در مقابل آن دست به اعتراض زد. اما باید تصریح کرد این اقدام و هر نوع عملى در ساختن زندانهای جدید، در زمانى که مردم نیاز مبرم به سر و سامان دادن به اوضاع معیشتى و اقتصادى خود دارند، در اصل به فلاکت کشاندن هر چه بیشتر مردم ایران است.

بى شک شیشه عمر رژیم در دست مردم است و انقلاب با ابتکارات هرچه گسترده تر، عرصه را براى جانیان اسلامى تنگ کرده است. روزى که انقلابیون در زندانها را بگشایند و فرزندان راستین انقلاب را از چنگال این ددمنشان برهانند دور نیست. همانگونه که انقلاب فرانسه، در زندان باستیل را گشود، همانگونه که مردم فرانسه هنوز چنین روزى را جشن میگیرند، ما نیز شکسته شدن درهاى زندان ها را با پیروزى بر علیه رژیم اسلامى جشن خواهیم گرفت.

زندان نماد حاکمیت خشونت در جامعه است. با پیروزى انقلاب، این نمادها باید به زباله دان تاریخ بپیوندند. انقلاب آتی ایران جرم سیاسی را برای همیشه از تاریخ این جامعه پاک خواهد کرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *