خانواده‌های دادخواه و روز جهانی کارگر – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۰۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خانواده‌‌های دادخواه از سالها قبل نقش مهمی در فضای مبارزاتی جامعه داشته‌اند. با شروع انقلاب زن زندگی آزادی و جانباختن صدها نفر از عزیزان مردم، جنبش دادخواهی به یکی از ستون‌های مهم انقلاب تبدیل شد. تجمعات هر روزه بر سر مزار عزیزان و سرودخوانی و سخنرانی‌های تکاندهنده و شعاردهی‌های شجاعانه علیه قاتلان حاکم که همچنان ادامه دارد، یکی از پرشورترین عرصه‌‌های انقلاب جاری است.

جا دارد که این جنبش نقش ویژه‌ خود را در روز جهانی کارگر نیز به نمایش بگذارد. خانواده‌‌‌‌‌های جانباخته میتوانند نه تنها با انتشار پیام و بیانیه و همراهی با فراخوان‌های تجمع در این روز بلکه همچنین با تجمع بر سر مزار عزیزانشان و سرودخوانی و سخنرانی و شعاردهی همراهی خود را با این روز مهم علیه کل نظام حاکم نشان دهند. خانواده‌های جانباختگان نشان داده‌‌اند که هر تجمع آنان با حضور تعداد زیادی از دوستان و همشهریان به یک تجمع باشکوه و تاثیرگذار تبدیل میشود.

یک نقطه متمایز اول مه امسال، از یکطرف اعتصاب قدرتمند و سراسری کارگران نفت‌ و از طرف دیگر منشورها و بیانیه‌‌های عمیقی است که کل جامعه را نمایندگی میکند و همینطور فراخوان‌های گسترده‌ای که علاوه بر تشکل‌های کارگری، توسط دهها تشکل دانشجویان و جوانان و دانش‌آموزان و فعالین حقوق زن منتشر شده است. جمعی از زنان تهران و کرج نیز در روزهای گذشته آکسیون جالبی با پلاکاردهایی که خواستهای مختلف مردم را بیان میکرد به مناسبت روز جهانی کارگر برپا کردند. کولبران هم پوستری به مناسبت اول مه منتشر کردند. و این فضای متفاوت و بسیار اجتماعی‌تر اول مه امسال را نشان میدهد. در چنین فضایی خانواده‌های دادخواه نیز این توان را دارند که نقش ویژه‌ای ایفا کنند و همراه با کارگران، دانشجویان، جوانان و زنانی که نقش تاریخسازی در ماههای گذشته داشته‌اند، مهر خود را بر این روز بکوبند و پیوند خود را با سایر بخش‌های جامعه محکم‌تر سازند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *